Pojišťovny plánují změny všeobecných podmínek

peníze, koruny

peníze, koruny Zdroj: profimedia.cz

Některé české pojišťovny pracují na mnohem razantnějším zjednodušení, zpřehlednění a zkrácení rozsahu svých všeobecných pojistných podmínek (VPP), než jim ukládá nový občanský zákoník. Ten má v Česku vejít v platnost v lednu příštího roku. Dosud VPP kvůli jejich délce skoro nikdo z klientů řádně nečte, a když se k tomu odhodlá, leckdy nerozumí všem pojmům nebo jazyku, jímž jsou napsány.

Hlasitě se k „reformám“ svých podmínek hlásí například pojišťovna Metlife, která zjednodušení a zkrácení dokonce považuje za jednu z priorit v oblasti klientského servisu. Podle mluvčí Nadi Šerákové u všech českých pojišťoven existuje „prostor ke zlepšení“, záleží jen na ochotě „podívat se na problematiku očima klientů“. Významnější a hlavně průběžnou snahu upravovat a revidovat VPP zmiňuje také mluvčí Generali pojišťovny Jiří Cívka, kde budoucí rozsah VPP berou v potaz například i při vymýšlení nových produktů.

„Cílem úprav naší korespondence a dokumentace je jejich právně přípustná a laicky pochopitelnější forma,“ potvrdila obdobnou snahu také mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.

Podle analytičky pojistného trhu společnosti Ness Czech Kateřiny Lhotské se pak mohou tyto snahy pojišťoven částečně projevit jako konkurenční výhoda. Rozsah celého „zjednodušení“ podle ní ale také výrazně závisí na typu produktu. Někde bude totiž opravdu nutné pojistné podmínky naopak rozšířit.

A právě scénář o větším rozsahu VPP je například podle Kooperativa pojišťovny mnohem pravděpodobnější. „Případné zkrácení pojistných podmínek není reálné,“ dodává také Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny. Allianz pojišťovna dokonce tvrdí, že by u VPP nebylo „fér“ používat příliš zestručňující řeč, VPP by prý přestaly být tak skvělým doplňkem každého pojistného produktu.

Pojistné podmínky jsou nedílnou součástí pojistné smlouvy a nelze je měnit zpětně. Pojišťovny v nich také musí dostát nárokům dozoru, které se týkají rovněž splnění informační povinnosti vůči klientům v zájmu jejich ochrany.

Dnes není výjimkou 50 stran

Rozsah všeobecných pojistných podmínek závisí na typu produktu a jeho komplexnosti. V případě neživotního pojištění může jít už nyní třeba jen o několik stran, u pojištění vozidla pak zpravidla kolem deseti až patnácti. U životního pojištění to však bývá dvacet či třicet stran, v extrémních případech ale klidně až padesát, a to když se k nim připojí i zvláštní pojistné podmínky. Za „zkrácené“ verze lze nyní označovat informační letáky či brožury, ty ale nemají právní hodnotu.