Zisk Kellnerovy ruské banky stoupl o 45 procent

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Ruská banka Home Credit & Finance Bank (HCFB), která patří do skupiny kolem českého finančníka Petra Kellnera, v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila čistý zisk o 45 procent na 3,5 miliardy rublů (asi 2,1 miliardy korun). Zvýšil se ovšem celkový podíl včas nesplacených úvěrů. HCFB v Rusku patří k hlavním hráčům na trhu spotřebitelských úvěrů.

„Ve své strategii klademe důraz na dobře rozvinutou distribuční síť, jednoduché produkty, kvalitní obsluhu klientů a promyšlené řízení rizik,“ uvedl šéf banky Ivan Svítek. Banka vykázala čistou procentní marži 18,9 procenta a ukazatel rentability ROAA na úrovni 4,1 procenta. Celkový objem aktiv dosáhl 343,7 miliard rublů.

Náklady se ale zvýšily o téměř 60 procent na 6,1 miliardy rublů. Může za to růst počtu zaměstnanců, což je odrazem dalšího rozrůstání sítě v regionech - celkem už má banka více než 30.000 poboček. Objem půjček za čtvrtletí dosáhl 76,3 miliardy rublů, což je proti stejnému období loni nárůst o zhruba 80 procent.

Hlavním motorem růstu byly úvěry v hotovosti, jejichž objem v prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 93,2 procenta. Banka to přičítá hlavně expanzi v ruských regionech.

Banka hodlá v růstu pokračovat, dál proto rozšiřuje prodejní místa v Rusku a Kazachstánu. Celkem už tam má více než 4,7 milionu aktivních klientů, které obsluhuje prostřednictvím 960 poboček. Má tam ale také 6920 mikrokanceláří, 73 tisíc míst prodeje a 1276 bankomatů. Ke konci března měla klientská databáze 27,1 milionu lidí.

Objem vkladů fyzických osob se od začátku roku zvýšil o 18,1 procenta na 205,8 miliardy rublů. Poměr úvěrů ke vkladům se snížil na 122,8 procenta z předchozích 136,2 procenta ke konci loňského roku. Zmenšila se tak závislost na financování z trhu. Podíl včas nesplacených úvěrů se zvýšil na 7,7 procenta z 6,2 procenta, nicméně koeficient krytí těchto dluhů představoval 123,3 procenta.

HCFB je součástí společnosti Home Credit B.V., která v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila čistý zisk o 56 procent na 128 milionů eur (zhruba 3,3 miliardy korun). Home Credit, založený v roce 1997 v České republice, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, Společenství nezávislých států a v Asii.