Jak na levné a úsporné vozy? Již v Československu vznikalo množství bizarních miniaut, podívejte se

Dovnitř se vstupovalo čelem, podobně jako do BMW Isetta. Přístup k zadním sedadlům vznikl po odklopení sedačky spolujezdce

Dovnitř se vstupovalo čelem, podobně jako do BMW Isetta. Přístup k zadním sedadlům vznikl po odklopení sedačky spolujezdce Zdroj: autorevue.cz

V padesátých letech se ovšem myšlenkou levného minivozu zabývali i profesionální konstruktéři v renomovaným firmách. Avia zkonstruovala vozítko s kabinou, kterou bylo možno odsouvat, a tak získat prostor pro nastupování. Výkon motoru odvozeného z agregátu Jawa byl 15-16 koní. Kola měla nezávislé zavěšení vpředu i vzadu, motor poháněl zadní nápravu. Karosérie byla samonosná, skořepinová z lehkých slitin. Na délku vozidlo měřilo 3150 milimetrů a hmotnost činila jen něco málo přes 300 kilogramů. S vozítkem bylo možno jen rychlostí až 90 km/hod, spotřeba dosahovala 5,1 litru na sto kilometrů
Konstruktér Václav Krejbich přispěl do soutěže několika svými tříkolkami
Hodinář Dýma z Bašy u Frýdku zase vymyslel vůz se systémem naklánění do zatáček
Po válce dal tuzemský autoklub možnost realizovat nápady i různým amatérským konstruktérům. Například Kurier byla dvoumetráková tříkolka se zadním kolečkem, které bylo původně určeno pro letadlo. Při zkušební jízdě se ovšem převrátila
5 Fotogalerie
Radek Pecák - Autorevue.cz

Jak před druhou světovou válkou, tak i po ní, se řada lidí v Československu pokoušela vyvinout levná a úsporná miniauta. Jedna z oficiálních soutěží na nejlepší projekt v této oblasti byla vyhlášena před sedmdesáti lety.

Téměř ve všech evropských zemích, které disponovaly automobilovým průmyslem, se v minulosti objevily více či méně úspěšné projekty lidových vozítek.

Poměrně dobře je znáno, že dnes prémiovou značku BMW ekonomicky zachránilo v padesátých letech původně italské podivné vozítko Isetta.

V České republice se nikdy ve velkých sériích automobil tohoto typu (pokud nepočítáme například pro invalidy určenou tříkolku Velorex) nevyráběl. Nicméně pokusy o proražení na tomto poli zaznamenáváme téměř od počátku automobilového věku i u nás.

Téměř ve všech evropských zemích, které disponovaly automobilovým průmyslem, se v minulosti objevily více či méně úspěšné projekty lidových vozítek.

Poměrně dobře je znáno, že dnes prémiovou značku BMW ekonomicky zachránilo v padesátých letech původně italské podivné vozítko Isetta.

V České republice se nikdy ve velkých sériích automobil tohoto typu (pokud nepočítáme například pro invalidy určenou tříkolku Velorex) nevyráběl.

Nicméně pokusy o proražení na tomto poli zaznamenáváme téměř od počátku automobilového věku i u nás.

Celý článek včetně kompletní fotogalerie najdete na stránkách Autorevue.cz >>>