Tatra nejsou jen nákladní auta. Připomeňte si, jak se vypadaly její lehké užitkové vozy

Užitkové vozy Tatra

Užitkové vozy Tatra Zdroj: Auto.cz

Užitkové vozy Tatra
Užitkové vozy Tatra
Užitkové vozy Tatra
Užitkové vozy Tatra
Užitkové vozy Tatra
10
Fotogalerie

Značka Tatra je dnes vnímána jako výrobce těžkých nákladních vozidel, který až do relativně nedávné minulosti produkoval i osobní automobily. Zajímavou kapitolou v její historii jsou ovšem i lehká užitková vozidla.

Kořeny kopřivnické automobilky sahají do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků.

Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1891 byla přeměněna na akciovou společnost Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka (Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice). Od tohoto názvu byla také odvozena původní značka automobilů - NW.

Značku NW nesl první osobní automobil, který z bran kopřivnické společnosti vyjel v květnu roku 1898 pod jménem Präsident a stal se prvním osobním automobilem se spalovacím motorem postaveným nejen v celém Rakousku-Uhersku, ale též střední Evropě.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven ve stejném roce, kdy byl dokončen osobní Präsident a může se tedy pochlubit stejným primátem v rámci Rakousko-Uherska i celé střední Evropy.

Rodící se automobilka na tento svůj první osobní vůz s benzinovým spalovacím motorem navázala dalšími vozy více či méně podobné konstrukce. Ve druhé polovině prvního desetiletí dvacátého století přešla s NW typ J na koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Následně od roku 1907 ji pak začala využívat i u svých nákladních automobilů.

Z dnešního pohledu nejzásadnější revoluci v konstrukci automobilů z Kopřivnice představuje model Tatra 11, který měl premiéru 28. dubna roku 1923 na XV. pražském autosalonu. Hans Ledwinka s tímto typem uvedl revoluční tatrováckou koncepci používanou automobilkou dodnes.

Tatra 11 byla jako první vybavena vpředu uloženým vzduchem chlazeným plochým dvouválcem, na nějž navazovala čtyřstupňová převodovka a centrální nosná roura, na jejímž konci byla rozvodovka s výkyvnými polonápravami. Přední i zadní kola pak byla odpružena příčnými listovými pery.

Nástupcem revolučního modelu se stala Tatra 12, která byla uvedena v roce 1926 a od svého předchůdce se odlišovala především použitím brzd na přední nápravě. Oba modely byly primárně nabízeny jako osobní a bylo postaveno i několik vozů v užitkovém provedení. Například karosárna Sodomka stála za proměnou T 12 ve dvoumístný valník.

Celý článek čtěte na Auto.cz >>>