Tesla jede do finanční propasti. Zálohy od skalních fanoušků plynou dál

Elon Musk a Tesla Model S

Elon Musk a Tesla Model S Zdroj: CC BY 2.0: jurvetson via Flickr

Tesla Model 3
Elon Musk
Elektrický kamion - Tesla Semi
Elon Musk
Elon Musk
9
Fotogalerie

Automobilka Tesla má vážné problémy. Podle analytiků by finanční prostředky společnosti nemusely vystačit ani na letošní kalendářní rok. Tesla se ale v mnohých ohledech od ostatních automobilek liší, což by ji mohlo od bankrotu zachránit nebo ho alespoň oddálit.

Tesla se od svého založení před patnácti lety pravidelně ocitá v červených číslech. V dobré kondici v poslední době nejsou ani její akcie či dluhopisy. Vizionářská společnost Elona Muska má obrovské výdaje, každou minutu utratí 6500 dolarů. Bloomberg dokonce tvrdí, že finance automobilce nemusí vystačit ani na rok 2018. Její majitel si na apríla na Twitteru vystřelil ze svých followerů oznámením o bankrotu Tesly. Příští rok by to ale vtip být nemusel.

Musk nedávno oznámil, že Tesla bude zisková ve třetím a čtvrtém kvartálu. Analytici ale tak optimističtí nejsou, zejména kvůli problémům s produkcí nového modelu. Firmu zasáhla i smrtelná nehoda jejího vozu s programem Autopilot. Problémem je i vysoké zadlužení a z něho plynoucí obrovské úrokové platby. Tesla platí úroky v podobné výši jako například americký gigant General Motors, ovšem její obrat je desetkrát menší.

Tesla v současnosti vyrábí tři elektromobily – Model S, SUV Model X a nejnovější Model 3. Právě třetí jmenovaný vůz Muskovi dělá největší starosti. Produkce stále vázne, stanovený cíl pět tisíc kusů za týden, kterého měla fabrika v kalifornském Freemontu dosáhnout na konci loňského roku je i dnes v nedohlednu.

Vedení firmy se snaží o zvýšení produkce alespoň na polovinu zmíněného limitu. V dubnu musela fabrika na několik dní pozastavit výrobu. Podle některých analytiků je na vině přehnaná robotizace výrobní linky. Přemíru automatizace přiznal i Musk. „Ano, nadměrná automatizace v Tesle byla chyba,“ uvedl na Twitteru. „Abych byl přesný, můj omyl. Lidé jsou podceňováni,“ dodal.

Odkazovat Teslu do propadliště dějin je ale předčasné. Musk je v hledání zdrojů pro své projekty mimořádně efektivní. Už na konci roku 2008 Teslu dělilo od bankrotu několik hodin.

Muskova Tesla navíc může zmobilizovat neobvykle věrné příznivce značky. Ti jsou ochotni skládat zálohy nejen na Model 3, ale i na sportovní Roadster nebo elektrický kamion Semi, které se přitom ještě vůbec nevyrábí. Příliv záloh podle vyjádření společnosti ani po evidentních problémech nepolevuje. Zákazníci platí dopředu i za další automobilové služby jako „Full Self Driving“. Tyto zálohy pak fungují jako bezúročné půjčky.  

Dobrým příkladem zákazníka, pro kterého je Tesla víc než auto je Bruce Sidlinger. Letecký inženýr má v garáží Model S i Model X, přesto si Roadster objednal hned, jak to bylo možné. „Elon Musk je jedna z největších nadějí naší planety. Nabídl bych mu ledvinu, kdyby ji potřeboval,“ potvrdil svůj vřelý vztah k značce Sidlinger.