Legenda slaví 30 let. Škoda Favorit znamenala pro automobilku velký krok vpřed

Tento exemplář jednoho z prvních Favoritů najdete v továrním muzeu.

Tento exemplář jednoho z prvních Favoritů najdete v továrním muzeu. Zdroj: Aleš Sleeper Dragoun

Škoda Favorit 136 L (1987). Do skutečné sériové výroby se automobil již nezměnil.
Předsériová podoba Škody Favorit (1987).
V Austrálii zvládal soutěžní Favorit skupiny A i brody.
Předsériová podoba Škody Favorit (1987).
Favorit GLXie Flairline (1993).
18
Fotogalerie

Mladoboleslavská automobilka Škoda, tehdy pod názvem Automobilové závody Mladá Boleslav (AZNP), vyráběla v komunistickém Československu osobní vozy hojně rozšířené ve většině tehdejších satelitů Sovětského svazu, které však bylyproti západním automobilkám značně zastaralé. Změnu přinesl až model Škoda Favorit, který automobilka poprvé představila na brněnském veletrhu před 30 lety, 16. září 1987.

Favoritem Škoda opustila zastaralou koncepci a přešla k výrobě vozů s motorem vpředu a pohonem předních kol. Nákladný vývoj, během kterého bylo přihlášeno 42 patentů a který trval pouze dva a půl roku, byl svěřen týmu pod vedením konstruktéra Petra Hrdličky.

Na vzniku favorita se podílely i renomované zahraniční firmy. Finální verzi vzhledu karoserie navrhlo italské designerské studio Nuccio Bertone. S německou automobilkou Porsche zase škodováci konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace.

"Favorit se stal úspěšným konceptem, díky kterému o automobilku projevili zájem zahraniční partneři," řekl před časem mluvčí Škodovky Jaroslav Černý. Favorit také výrazně ovlivnil rozhodnutí Volkswagenu vstoupit v roce 1991 do společnosti Škoda Auto. Vývoj Favoritaspolečně s poklesem zájmu o zastaralé modely Škoda 105/120 a rozpadem východních trhů, byl však také příčinou ekonomických obtíží automobilky, z kterých ji musel pomoci silný zahraniční partner.

Favoritů Škoda vyrobila přes 783 000, kombi verze Forman zhruba 220 000 kusů. Vyráběly se i užitkové verze vozu (Praktik, Pick-up, Forman plus) a také úspěšné závodní modely.

Podívejte se na reklamní spot Škody Favorit z roku 1993

Pětidveřový hatchback nižší střední třídy byl osazen zážehovým čtyřválcovým motorem o objemu 1289 ccm a výkonu 40, 43, 46 nebo 50 kW. Automobil ve své době nabízel hodně prostoru, odpovídal tehdejším požadavkům na bezpečnost a estetičnost, o čemž svědčí i pochvalné testy renomovaných domácích i světových časopisů.

Do roku 1994, kdy byla jeho výroba ukončena (výroba modelů Forman a Pick-up skončila až 1995), prošel Favorit dvakrát modernizací - poprvé v roce 1991 po převzetí Škody koncernem Volkswagen, výrazným facelitem pak k 1. lednu 1993. Prodával se s různými stupni výbavy, k dispozici bylo postupně několik akčních řad těchto vozů.

Při uvedení do prodeje v roce 1988 Favorit stál 84 600 korun, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu. Nyní pořízení základní verze nové fabie, která je nabízena zhruba za 242 000 korun, vyjde asi na 8,5 průměrných měsíčních platů.