Při financování aut mají firmy na výběr

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Marek Podhora, E15

V oblasti externího financování aut dnes mají čeští podnikatelé na výběr stejné spektrum produktů jako jejich kolegové na nejvyspělejších západních trzích. V zásadě vybírají ze tří základních instrumentů: z podnikatelského úvěru, finančního leasingu a operativního leasingu. Záleží na preferencích zákazníka, který mu „padne“ nejlépe.

Zatímco v případě úvěru se stáváte vlastníkem financované vozu v okamžiku podpisu smlouvy, u finančního leasingu teprve poté, až uhradíte veškeré své závazky vůči leasingové společnosti. Z praktického pohledu však tento rozdíl nemá žádný dopad na užívání vozidla.

Finanční leasing je však limitován legislativou, která jeho minimální délku váže na dobu odpisování financované komodity. U osobních automobilů tato hranice činí 54 měsíců. Podnikatelský úvěr takto omezen není.

Finanční leasing proto volí klienti, pro které délka smlouvy nepředstavuje zásadní problém. Naopak ti, kdo preferují co nejrychlejší průběh kontraktu, dávají přednost úvěru. Finanční leasing se tak prosazuje mnohem lépe v kategorii nákladních aut, jejichž životnost a využitelnost v rámci jednotlivých firem je mnohem delší, než je tomu u osobních či užitkových automobilů. Podle statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA) jím bylo loni financováno téměř 60 procent nových i ojetých nákladních vozů. Naopak kategorii financování osobních a užitkových vozů vládnou podnikatelské úvěry: jejich podíl v roce 2014 tady dosáhl také takřka 60 procent.

Stále razantněji se pak prosazuje operativní leasing, který je založen na dlouhodobém pronájmu, během něhož zákazník využívá řadu doprovodných služeb. V oblasti financování osobních a užitkových aut i nákladních vozů mu loni náležel zhruba třetinový podíl. Většina odborníků se shoduje, že právě operativní leasing bude svou pozici posilovat. V České republice totiž ještě zdaleka nedosahuje takové penetrace jako ve většině západních ekonomik.

Podíl produktů určených na financování nových i ojetých osobních a užitkových firemních aut určených podnikatelům v roce 2014 podle celkových objemů obchodů členů ČLFA:Podíl produktů určených na financování nových i ojetých osobních a užitkových firemních aut určených podnikatelům v roce 2014 podle celkových objemů obchodů členů ČLFAPodíl produktů určených na financování nových i ojetých osobních a užitkových firemních aut určených podnikatelům v roce 2014 podle celkových objemů obchodů členů ČLFA | CLFA

Podíl produktů určených na financování nových i ojetých nákladních aut určených podnikatelům v roce 2014 podle celkových objemů obchodů členů ČLFA:Podíl produktů určených na financování nových i ojetých nákladních aut určených podnikatelům v roce 2014 podle celkových objemů obchodů členů ČLFAPodíl produktů určených na financování nových i ojetých nákladních aut určených podnikatelům v roce 2014 podle celkových objemů obchodů členů ČLFA | CLFA