Prodeje elektromobilů dál prudce porostou, odhadují analytici. Čekají evropskou protiofenzivu

Prodej elektromobilů stoupá

Prodej elektromobilů stoupá Zdroj: Profimedia

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
Tesla Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinum se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů.
Tesla Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinum se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů.
Tesla Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinum se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů.
Vozy s alternativním pohonem tvoří více než pět procent celkových registrací. Elektromobily (na snímku Renault Zoe) něco přes jedno procento.
8 Fotogalerie
mit

Více než 200 tisíc elektromobilů se má podle odhadů prodat v letošním roce na evropském trhu. Analytici firmy LMC Automotive tak svými prognózami navazují na trend rostoucích prodejů elektrických aut, které mají dále pokračovat prudkým tempem. Za pět let se má cifra v porovnání s letoškem zpětinásobit.

S odhady přišla analytická společnost LMC Automotive, jež vychází z loňského trendu. V minulém roce se totiž prodeje elektrických aut poprvé dostaly přes stotisícovou hranici. Růstu v letošním roce i následujících letech má pomoci především modelová ofenziva evropských značek.

Ty hlavně v kategorii prémiových modelů a SUV stojí ve stínu americké Tesly, jejíž modely S a X patří mezi deset nejprodávanějších elektromobilů v Evropě. Další pozice okupují především kompaktní vozy jako BMW i3, Volkswagen e-Golf nebo Hyundai Ioniq.

Na předních pozicích prodejů se v uplynulém roce nacházel Renault Zoe a Nissan Leaf. První jmenovaný model za svůj úspěch u zákazníků těžil díky prodlouženému dojezdu, druhý jmenovaný vůz zase patří mezi stálice, jehož druhá generace přijde na trh letos. Právě od ní odborníci očekávají, že by mola pomoci zvýšit evropské prodeje. 

Segment prémiových aut zase letos posílí SUV Jaguar I-Pace a Audi e-tron, Porsche pro změnu zahájí prodeje sedanu Mission E, který by mohl konkurovat Tesle.

Video placeholder
Jak se jezdí elektromobilem • Michal Tomeš

Nejvýznamnějším evropským trhem s elektromobily je v současnosti Norsko, kde má elektrický pohon každé páté auto. Na druhém místě je Francie a až třetí příčku zaujímá Německo.

Analytici přitom očekávají, že by se v následujících letech měla situace změnit. Největší výrobce v zemi, wolfsburský Volkswagen, totiž chystá vlastní sérii elektrických aut. Doposud byly jeho elektromobily pouze upravené vozy původně se spalovacím motorem.