Tatra sloužila už rakousko-uherským vojákům. Podívejte se na její historii v armádě

Nákladní automobil Tatra NW TL-4

Nákladní automobil Tatra NW TL-4 Zdroj: Public Domain via Wikimedia Commons

Tatra 27
Tatra T111
Tatra 138
Tatra 148
Tatra 813
14
Fotogalerie

Spojení nákladních vozidel z kopřivnické automobilky s armádou je téměř stejně staré jako jejich samotná výroba. V současnosti pak společnost Tatra Trucks nabízí širokou paletu modelů pro armádní nasazení.

Nákladní vozidla z kopřivnické automobilky byla využívána v armádě již za dob rakousko-uherské monarchie. V roce 1916 právě do služeb její armády zamířily nákladní automobily NW TL4 s vpředu uloženým kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem o objemu 3,56 litru a výkonu 25,7 kW.

Československá armáda tato vozidla rovněž využívala a měla je ve svých službách pod označením T 50, s nímž byla již pod značkou Tatra vyráběna v letech 1922 až 1927.

Ve dvacátých a třicátých letech pak kopřivnická automobilka dodávala nejen československé armádě celou řadu těžkých i lehkých užitkových vozidel, z nichž ve službách československé armády patřil k nejrozšířenějším typ T 27.

Tento dvounápravový nákladní automobil s páteřovou rourou, výkyvnými polonápravami a kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 4,2 l a později 4,7 l disponoval výkonem 38 až 42 kW. Československá armáda měla ve svém vozovém parku koncem třicátých let téměř 1600 vozidel Tatra 27.

Mezi nejslavnější zástupce kopřivnické značky nejen ve službách armády samozřejmě patří vozidla modelových řad 111, 138 či 148. Legendou je pak rozhodně Tatra 813, která svou popularitou rozhodně překonává i výrazně modernější konstrukce.

Tatra 813, jejíž vývoj byl zahájen v první polovině šedesátých let a první exemplář z padesátikusové ověřovací série vyjel na jaře roku 1967, se od dosavadní produkce kopřivnické značky odlišovala na první pohled trambusovou kabinou, jednomontáží širokoprofilových pneumatik na všech nápravách se systémem jejich centrálního dohušťování i za jízdy.

Pro Tatru 813, k jejímuž pohonu sloužil vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec o objemu 17,64 l a výkonu 184 až 199 kW, se vžilo označení Kolos, které je spojováno především s osmikolovým vojenským provedením. Právě to se pak pyšní jedinečnými schopnostmi pro jízdu v náročném terénu, kde zvládne přejet příkop široký až 1,5 m nebo překonat kolmé překážky vysoké až 0,6 m.

Tatra 815, jejíž vývoj byl zahájen v sedmdesátých letech a sériová výroba v roce 1983 je nástupcem modelových řad 148 i 813 a nejen ve vozovém parků současné armády České republiky má své pevné místo a to v řadě provedení.

Armáda České republiky v současnosti uvádí, že Tatra 815 je s téměř 2700 vozidly jejím nejpočetnějším vozidlem. Tato modelová řada je v jejích službách zastoupena širokou řadou provedení od nosičů účelových nástaveb až po valníky s konfigurací podvozku 4x4, 6x6 a 8x8.

Mezi nejzajímavější zástupce modelové řady 815 v armádním provedení patří i díky svým schopnostem v těžkém terénu osmikolové vozy s označením VVN a VT, z nichž první je valník pro přepravu nákladů a osob, zatímco druhý má primární určení jako tahač těžkých přívěsů a podvalníků. Vzduchem chlazené vidlicové motory těchto vozidel mohou disponovat výkonem až 265 kW.

Za vrchol mezi armádními provedeními řady 815 s klasickou kabinou lze považovat speciální podvozky s konfigurací náprav 12x12 a kapalinou chlazenými přeplňovanými vznětovými šestiválci Cummins o objemu 10,8 l a výkonu 324 kW. Tato vozidla byla dodána například do Indie.

Tatra 810 sice nevyužívá tradiční kopřivnickou koncepci podvozku, ale ve vozovém parku české armády se s téměř šesti stovkami vozidel jedná po vozidlech řady 815 o nejpočetněji zastoupené automobily.

Společnost Tatra Trucks v současnosti nabízí vozidla řady 817 pro armádní využití v několika provedeních s konfiguracemi náprav 4x4 a 6x6, jejichž užitečné zatížení může být až 4500 kg.

K pohonu těchto nákladních automobilů, jejichž podvozky využívají portálové nápravy Tatra, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru a výkonu 177 kW.

Kopřivnická automobilka vozidla řady 810 nabízí vedle provedení se standardní kabinou, pocházející z vývoje společnosti Renault Trucks, nabízí i v provedení s pancéřovanou kabinou s interiérem v provedení 2+1, splňující požadavky normy STANAG 4569 na ochrany posádky proti balistickým i výbušným hrozbám.

Pokračování článku čtěte zde>>>

Text připravil portál Auto.cz.