10 významných městských aut minulého století: řada z nich vznikla jen z nouze

Za vznikem MINI stojí podobně jako v případě Fiatu 500 taktéž válečný konflikt. Tentokrát nikoliv světového významu, ale spíše lokálního. V roce 1956 vypukla několik dní trvajíc Suezská krize, do které byla namočena i Velká Británie. Následek tohoto konfliktu byl pro Evropu a zejména pro Brity velmi nepříjemný – výrazný nedostatek paliva. Britové tak potřebovali vyvinout malý městský automobil, který nebude náročný na spotřebu.

Za vznikem MINI stojí podobně jako v případě Fiatu 500 taktéž válečný konflikt. Tentokrát nikoliv světového významu, ale spíše lokálního. V roce 1956 vypukla několik dní trvajíc Suezská krize, do které byla namočena i Velká Británie. Následek tohoto konfliktu byl pro Evropu a zejména pro Brity velmi nepříjemný – výrazný nedostatek paliva. Britové tak potřebovali vyvinout malý městský automobil, který nebude náročný na spotřebu. Zdroj: Autorevue.cz

Výroba nového východoněmeckého lidového vozu se rozběhla v roce 1958. Výrobou podvozkových skupin byl pověřen bývalý závod Horch, výrobu karoserií a konečnou montáž měl zajišťovat bývalý závod Audi a motory měla dodávat továrna Barkas z Karl-Marx-Stadtu.
V době uvedení Fordu Ka se Modrému oválu dařilo na všech frontách. Mondeo bylo nejlépe jezdícím autem své kategorie, Fiesta byla velmi oblíbeným městským autem. Do toho připočtěme nástup vynikající Pumy. Ford se v polovině 90. let minulého století rozhod představit nové, vyloženě designové městské auto, kterému připravil zcela neotřelý design nazvaný New Edge.
Letošní oslavenec byl dalším z geniálních nápadů rodinného klanu Agnelliů. Fiat si před válkou udělal velké jméno malým automobilem Fiat Topolino 500, na který po válce navázaly Topolino 500 B a Topolino 500 C z důvodu nedostatku financí na vývoj nového modelu. Po několika letech, kdy se Itálie otřepala z válečného šoku, Fiat představil náhradu, jež se dostavila v podobě Fiatu 600. Ten se stal obrovským hitem a postavil poválečnou Itálii na kola. Fiat však chtěl ještě menší a levnější auto…
Daewoo Tico se vyrábělo v letech 1991 až 2001. Jako většina korejských vozů je postavné na japonském základu, konkrétně jde o Suzuki Alto z roku 1988. Tico se v Evropě příliš neprosadilo. Na vině byly velmi špatná aktivní i pasivní bezpečnost a slabý a hlučný motor. Na domácím trhu bylo ale velmi populární, protože se jednalo o velmi dostupný automobil, který především obyvatelé velkých aglomerací, jako je Soul, milovali.
5 Fotogalerie
Jiří Švamberk - Autorevue.cz
Fiat 500 letos slaví 60. výročí svého vzniku. I v současnosti patří k nejdůležitějším, takzvaným městským autům. Podobnou roli však v různých částech světa hrála i jiná auta. Připravili jsme pro vás přehled těch nejdůležitějších.

Desítka námi vybraných automobilů má stejný, nebo přinejmenším velmi podobný dopad na společnost, jaký měl poválečný Fiat 500, slavící letos významné jubileum. Toto auto motorizovalo válkou zasaženou Itálii, a také další evropské země. Později získala i jinou roli. Slouží lidem ve městech, kde díky svým kompaktním rozměrům umožňují snazší parkování a pohyb v přeplněných centrech.

Do našeho výběru jsme zařadili dalších devět malých městských automobilů, kterým se povedlo totéž. Některé z nich jsou vyloženě lidová vozítka s nízkou pořizovací cenou, nízkými provozními náklady a jednoduchou údržbou, další jsou lifestyové záležitosti, které si svým vzhledem a funkčností podmanily milionů motoristů po celém světě.

Za vznikem většiny z nich stojí nedostatek finančních prostředků, slabá kupní síla, nebo omezené vývojové kapacity.

Některé z nich se vyrábějí v nových generacích již desítky let, jiné zmizely bez náhrady. Některé z nich měly dokonce v kufru speciálně navržený skládací skútr pro případ, že jste se dostali do dopravní situace, ve které vám nepomohly ani kompaktní rozměry a vynikající obratnost daného auta.

Okomentovanou galerii naleznete zde>>>

Článek připravil portál Autorevue.cz.