Výroba Moskviče 412 začala před 50 lety. Připomeňte si známý sovětský automobil

Moskvič 412

Moskvič 412 Zdroj: repro auto.cz

Moskvič 412
Moskvič 412
Moskvič 412
Moskvič 412
Moskvič 412
7
Fotogalerie

Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.

Důležitou součástí sovětského automobilového průmyslu nebyla jen dodnes nejslavnější továrna v Toljatti, ale také moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA), která produkovala vozy značky Moskvič. A právě její zřejmě nejznámější model, sedan 412, letos slaví 50 let od zahájení své výroby. Pojďme si ho připomenout.

Model 412 navazoval na dřívější 408, která se vyráběla od roku 1964. Oproti ní se novinka z hlediska designu až tolik nelišila. Základ karoserie byl shodný, poznávacím znakem nového sedanu byla odlišná maska chladiče.

Zpočátku měla i 412 kulatá světla, od roku 1969 (tzv. 412IE) je ale nahradila hranatá světla, což bylo na konci šedesátých let modernější řešení. Tehdy se změnila také koncová světla tvořící písmeno L.

Uvnitř byla pozměněna palubní deska, přístrojový štít byl nově cejchován do 160 km/h. Změnily se také sedačky, přední lavici nahradila samostatná sedadla, posunovatelná v podélném směru s možností naklopení opěradla pro zlepšení lůžkové úpravy. Spolu s tím se mohla přesunout řadicí páka, zpod volantu na dnes obvyklejší místo na podlahu, mezi řidiče a spolujezdce.

Nejzásadnější novinkou proti 408 byl však motor. Jednalo se o čtyřdobý řadový hliníkový čtyřválec s rozvodem OHC o zdvihovém objemu 1478 cm3, který nahradil dřívější čtyřválec o objemu 1358 cm3. Karburátorový agregát produkovaný Ufímským motorovým závodem v Ufě dával 55 kW. Existovala ale i verze pro závodní Moskviče, která nabízela 74 kW.

Video, více informací a fotografií najdete na webu Auto.cz >>>