Zetor odhalil detaily dalších svých armádních vozidel
Brněnský výrobce zemědělské techniky vedle traktorů nově pracuje i na armádní technice. Připravuje pásové i kolové vojenské vozidlo nebo vůz pro speciální síly.
Na letošním Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně se prezentuje také brněnská značka Zetor. Nevystavuje však zemědělskou techniku, která je jejím primárním odvětvím, ale projekty připravovaných armádních vozidel. A jejich detaily výrobce traktorů nyní odhaluje.
Prvním projektem Zetoru pro obranný průmysl je bojové vozidlo pěchoty Wolfdog (neboli Vlčák), které je postaveno na modulární platformě určené pro celou rodinu takových vozů. U nich si zákazník bude moci zvolit různé zbraňové systémy, mimo jiné posádkovou věž se zbraní ráže 120 mm. Projektovány jsou pro následující desetiletí, přičemž mají nahradit stávající zastarávající techniku, která podle Zetoru v dnešních konfliktech už neobstojí.
Vozidlo dlouhé 7.844 mm se má vyznačovat velkým vnitřním prostorem pro tříčlennou posádku a až osm vojáků. Při návrhu kabiny přitom Zetor počítá s mohutnější tělesnou konstrukcí dnešních vojáků a zvyšujícímu se objemu jejich výstroje.
Zetor slibuje i vysokou pohyblivost až 44 tun vážícího vozidla, zajištěnou nespecifikovaným výkonným motorem schopným vozidlo rozpohybovat až na 70 km/h nebo hydropneumatickým odpružením podvozku. Wolfdog se přitom má být schopen brodit až v hloubce 1.200 mm a zvládnout překonat kolnou stěnu vysokou až 895 mm. Co se týče balistické ochrany, má být na úrovni 4 až 5 podle standardu STANAG 4569, protiminová a ochrana proti výbuchům pod dnem vozidla má být na úrovni 4a a 4b.
Druhým představovaným projektem je kolové vozidlo 8x8. Také to používá modulární techniku, která v tomto případě umožňuje zástavbu různého počtu polonáprav. Může se tak jednat o 4x4, 6x6 nebo právě 8x8 vozidlo. Tento vůz používá rámový podvozek s nezávislým odpružením (na přání hydropneumatickým), pohonný systém s uzávěrkami diferenciálu, dvoustupňovou rozvodovku a vznětový agregát kombinovaný s automatickou převodovkou, které vyvinula společnost Timoney Technology, irský specialista na vývoj podvozků a pohonných ústrojí pro těžké nákladní vozy a armádní vozidla.
Také v tomto případě si zákazník může vybrat různou výzbroj. Základní balistická ochrana je na úrovni 3 podle normy STANAG 4569, ta protiminová je na úrovni 3a a 3b. Toto vozidlo na délku měří 7,8 metru a váží až 32 tun. Zvládne jet až rychlostí 110 km/h a překoná 600mm kolmou stěnu.