GESTO ROKU: Budoucnost techniků je v internetu věcí

IoT laboratoř

IoT laboratoř Zdroj: IBM

IoT laboratoř
IoT laboratoř
IoT laboratoř
IoT laboratoř
5
Fotogalerie

Studenti ze středních škol realizují pod vedením odborníků ze společnosti IBM a Českého vysokého učení technického vlastní technické nápady a představí je na veletrhu Maker Faire.

S postupující digitalizací a automatizací je jasné, že internet věcí bude čím dál podstatnější součástí toho, co je označováno jako průmysl 4.0, i když je v současné době teprve v plenkách. Jak vytvořit síť propojených domácích spotřebičů, vozidel a dalších elektronických zařízení, si mohou vyzkoušet studenti středních škol v projektu IoT laboratoře, který rozjela technologická společnost IBM přede dvěma lety.

„IoT laboratoř není fyzický prostor, ale vzdělávací program, který lze realizovat na jakékoli škole. Kromě startovací sady hardwaru potřebujete mít pouze připojení k internetu a zapáleného učitele, který s vámi IoT laboratoř začne uskutečňovat,“ uvedla manažerka společenské odpovědnosti v IBM Kristina Kosatíková. Po dvou ročnících, kterých se zúčastnily Smíchovská střední průmyslová škola a DELTA škola v Pardubicích, se do právě začínajícího třetího ročníku hlásí pět středních škol.

Projekt se uchází o titul TOP Odpovědná firma. Hlasujte zde:

Projekt startuje se začátkem školního roku, kdy školy vyšlou své zástupce na celodenní školení do IBM, kde se setkají s mentory a prakticky vyzkoušejí některá cvičení. Pak následují workshopy pro studenty přímo na školách.

„Největší zájem je o odbornou podporu ze strany společnosti IBM v částech týkajících se složení a fungování v projektovém týmu, design thinking workshopu, prezentačních dovedností nebo využívání cloudových technologií,“ vysvětlila Kosatíková.

Že projekt není zaměřen pouze technologicky, oceňuje Stanislav Vítek z Fakulty elektrotechnické na ČVUT, která je partnerem projektu: „Studenti získají nejen přehled o technice, ale zároveň se zdůrazňuje i projektová činnost a činnost týmu jako takového.“

V lednu následuje prezentace studentských nápadů před odbornou porotou, ve které jsou kromě lidí z IBM také zástupci škol a ČVUT. „Klíčová kritéria pro hodnocení jsou nápaditost, technologická náročnost a realizovatelnost návrhů studentů. Dále pak schopnost prezentace a použitelnost navrhovaného řešení v praxi,“ uvedla Kosatíková.

V další části projektu se už studenti zaměřují na zkonstruování funkčního prototypu svého produktu, který pak představí na červnovém veletrhu inovací Maker Faire v Praze. To znamená, že pod vedením mentora ze své školy, odborníka z IBM a od třetího ročníku nově také experta z ČVUT vytvářejí základní dokumentaci, věnují se designu, vytvářejí také produktový web.

Za dva roky fungování projektu studenti pracovali na projektech meteostanice, chytrá silnice navazující na projekt samořiditelného auta, zařízení BIGIT tracker umožňující zjistit polohu na základě triangulace signálu ze sítě LORA, chytrý kávovar navázaný na signál budíku, asistent pro důchodce na dávkování léků nebo CYCLE nabíjení autonomních aut. 

Data a fakta
Projektu IoT laboratoře se zúčastnilo v prvních dvou ročnících v průměru kolem třiceti studentů ze dvou středních škol. Do třetího ročníku, který začíná souběžně s novým školním rokem, se chce zapojit už pět středních škol. V budoucnu společnost IBM Česká republika plánuje nabídnout projekt také druhému stupni základních škol.
IBM do projektu investovala ročně kolem 150 tisíc korun, za které bylo pořízeno technické vybavení do škol. Kromě toho byli do projektu zapojeni tři odborníci z IBM a jeden expert z ČVUT. Společnost dává k dispozici vlastní nástroje, jako je například platforma IBM Cloud.
Ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy pracuje IBM na konceptu pro zlepšení technického vzdělávání na středních školách.
IBM je ve svých CSR aktivitách dlouhodobě aktivní v pomoci neziskovému sektoru. Ve spolupráci s Byznysem pro společnost například připravovali zástupce neziskových organizací na aplikaci GDPR. V loňském roce uspěl jejich projekt v TOP Odpovědná firma v kategorii Společensky prospěšný projekt.