Hyundai v Nošovicích omezí výrobu převodovek. Naopak rozšíří výrobu baterií
Chystaný odklon od spalovacích motorů a přechod k elektromobilitě se ve výrobě v automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku projeví už letos. Závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) se chystá ukončit výrobu převodovek v provozu Převodovkárna II., zvýší se zato výroba baterií, řekl mluvčí společnosti Petr Michník.
Továrna v Nošovicích produkuje denně až 1400 aut. Kromě toho vyrábí také dva typy šestistupňových převodovek nejen pro své vozy, ale také na export do závodů v ruském Petrohradě, Kia ve slovenské Žilině a HAOS v Turecku. Výroba elektrifikovaných pohonů v Nošovicích začala už v roce 2018 a od loňska se tam vyrábí elektromobil Kona Electric, první sériově vyráběný vůz na elektrický pohon v Česku.
„Elektrická a hybridní vozidla nemají manuální převodovku a i u spalovacích motorů dávají naši zákazníci stále častěji přednost automatu. V takzvané Převodovkárně II. je proto již produkce významně utlumena a počítáme s tím, že výrobu zde ke konci roku ukončíme. V uvolněných prostorech vznikne provoz společnosti Hyundai Mobis zaměřený na výrobu baterií,“ uvedl Michník.
Hyundai Mobis nyní sestavuje baterie v závodě v Mošnově na Novojičínsku, kde vyrábí i světlomety. „Kapacitu pro výrobu baterií budeme muset rozšířit,“ potvrdil manažer podniku Ivan Leixner.
Michník řekl, že baterie se budou vyrábět současně v mošnovské hale Mobisu i nově v Nošovicích. „Současní zaměstnanci Převodovkárny II. zůstanou v HMMC, naopak provoz Mobisu přinese vznik nových pracovních míst. Převodovkárna I. bude nadále vyrábět jak pro naši vlastní potřebu, tak pro závody Kia v Žilině a Hyundai v Turecku,“ uvedl Michník.
Kopřivnický výrobce nákladních vozů Tatra Trucks chystá vůz na elektrický pohon, kde zdrojem elektrické energie budou vodíkové palivové články. Daniel Potocký řekl za automobilku, že první prototyp vozu by měl být hotov v příštím roce.
„Jednání o projektu byla zahájena v loňském roce. V tomto roce se připravila dokumentace a bylo získáno financování. Hlavním řešitelem projektu je ÚJV Řež. Vkladem Tatry do projektu je vývoj a výroba prototypového vozidla, dodá podvozek řady Tatra Force a kabinu a bude zajišťovat integraci všech komponent,“ uvedl Potocký.
Vozidlo bude podle něj primárně určené pro zákazníky v civilním sektoru, například těžaře. „Stejně jako u jakéhokoliv nového řešení je i vodíkový pohon v současnosti mnohem dražší než klasické spalovací motory. S masovým rozšířením očekáváme pokles cen palivových článků i dalších komponent, díky čemuž by se vodíkový pohon nakonec měl cenově vyrovnat spalovacím motorům,“ uvedl Potocký.
Hospodářské noviny tento týden uvedly, že na projektu s názvem H2Tatra se zapojily i další české firmy. Je mezi nimi i jablonecká firma Devinn, která už loni vyvinula vodíkový mobilní zdroj elektřiny H2BASE.
Přechod k elektromobilitě se v budoucnu promítne i do výroby společnosti Varroc Lighting Systems, která ve třech závodech v kraji produkuje světlomety. Viceprezident Luc Brisson uvedl, že pro elektromobily je klíčové zejména hledisko optimální spotřeby energie. Tomuto principu v kontextu automobilové světelné techniky nejvíce odpovídají technologie LED.
„Dá se tedy předpokládat, že větší produkce elektromobilů se promítne zejména do zvýšené poptávky po technologiích s nižší spotřebou energie. LED technologie už v našich závodech po celém světě vyrábíme - budeme se tedy snažit přizpůsobovat vývoji a poptávce na trhu,“ uvedl Brisson.