Škodovku čeká energetická revoluce za miliardy. V teplárnách nahradí uhlí biomasou

Mladoboleslavská teplárna bude mít zcela nový kotel a dva další kotle zmodernizuje.

Mladoboleslavská teplárna bude mít zcela nový kotel a dva další kotle zmodernizuje. Zdroj: ČTK

Škoda Auto se připojuje k dalším firmám, které ohlásily své plány v oblasti udržitelnosti. Její dceřiná společnost Ško-Energo se chystá za 2,5 až 3 miliardy zmodernizovat tepelné zdroje, aby omezila na minimum produkci emisí oxidu uhličitého.
Dosud teplárna vyráběla ze sedmdesáti procent z hnědého uhlí a biomasa byla pouze doplňkovým palivem. 
Ško-Energo, která dodává veškeré energie mladoboleslavské automobilce, čeká na schválení projektu akcionáři. Kromě Škody Auto jsou mezi nimi koncern Volkswagen nebo energetické firmy E.ON a ČEZ ESCO.
4
Fotogalerie

Automobilka Škoda Auto se připojuje k firmám, které oznámily své plány v oblasti udržitelnosti. Její dceřiná společnost Ško-Energo se chystá za 2,5 až 3 miliardy korun zmodernizovat tepelné zdroje, aby minimalizovala produkci oxidu uhličitého. Záměr získal kladné stanovisko ministerstva životního prostředí v rámci EIA, tedy vlivu projektu na životní prostředí.

Ško-Energo, která dodává energie mladoboleslavské automobilce, nyní čeká na schválení projektu svými společníky. Kromě Škody Auto je mezi nimi koncern Volkswagen nebo energetické firmy E.ON a ČEZ Esco. „Ke konečnému rozhodnutí potřebujeme mít dokončenou ekonomickou bilanci, která se bude odvíjet i od možnosti čerpání dotací. Využít chceme program Heat z Modernizačního fondu,“ řekl deníku E15 vedoucí projektu Milan Poddaný.

S jakou částkou firma počítá, neuvedl. Z dostupných informací ovšem vyplývá, že program Heat může z celkových investičních nákladů uhradit 45 až 80 procent. „Pracujeme na žádosti o dotace z Modernizačního fondu a vybíráme generálního projektanta stavby,“ doplnil s tím, že stavba by měla začít v roce 2023.

Mladoboleslavská teplárna bude mít zcela nový kotel a další dva projdou modernizací. Všechny tři pak budou spalovat pouze biomasu, která v dosavadním palivovém mixu tvořila 30 procent. Naopak uhlí, které dnes teplárna spaluje ze 70 procent, jako palivo skončí. Teplárna tím sníží roční emise oxidu uhličitého o 360 tisíc tun na jednotky tisíc, které vzniknou spalováním plynu při vykrývání výkonových špiček.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Biomasu jako palivo firma upřednostnila, protože podle platné legislativy má na rozdíl od plynu nulové emise oxidu uhličitého. „Přechod na biomasu místo na plyn je radikálnější. Výhodou je, že toto palivo má nulový emisní faktor, díky čemuž teplárna nebude potřebovat emisní povolenky. Navíc už nyní biomasu částečně spalovala, takže má vybudované vztahy s obchodními partnery,“ hodnotí plán analytik firmy ENA Jiří Gavor. Nevýhodou je, že biomasy nemusí být ve svozové vzdálenosti dostatek pro všechny hráče a hrozí, že budou nuceni konkurenci přeplácet.

Energetické firmy urychlují odchod od uhlí kvůli stále přísnějším klimatickým cílům Evropské komise, které způsobují zdražování emisních povolenek. K tomu se přidává rating ESG (Environmental, Social and Governance), který vyčísluje rizika vlivu firmy na životní prostředí, její sociální odpovědnost i na kvalitu řízení a který může v konečném důsledku zdražit úvěry a pojištění pro nedostatečně „zelené firmy“.

Všechny velké tuzemské energetické skupiny ČEZ, EPH, Sokolovská uhelná a Veolia ohlásily ústup od uhlí. Energetická skupina Sev.en s uhlím v delším horizontu naopak počítá. Chystá sice investice do obnovitelných zdrojů, zároveň však připravuje miliardovou modernizaci uhelné elektrárny Počerady.