Maloobchodní tržby dosáhly druhého nejlepšího výsledku od krize

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

České maloobchodní tržby rostly v říjnu meziročně o 7,5 procenta. K růstu přispěl hlavně motoristický segment. Meziměsíčně rostly v říjnu tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy o 1,1 procenta. Podle analytiků jsou statistické výsledky za říjen první předzvěstí toho, jak dopadne vánoční sezóna. Čísla podporují optimistickou náladu, protože růst tržeb byl až nečekaně pozitivní, a to navíc i v oblastech, ve kterých to nebylo zvykem.

Za pozitivními výsledky maloobchodu stojí podle analytiků kombinace několika faktorů. „Zlepšování situace na pracovním trhu, nízký růst spotřebitelských cen a díky tomu i rostoucí reálné mzdy a v neposlední řadě i optimistická očekávání domácností,“ vyjmenoval analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Navíc stále nekončí boom automobilového trhu, připomíná Petr Dufek z ČSOB.

„Trh s auty udržuje velmi vysoké tempo už dvanáct měsíců za sebou. Otázkou je, nakolik stojí za téměř rekordními prodeji nových aut na tuzemském trhu čeští spotřebitelé a nakolik je místní trh letos pod vlivem zahraničních zákazníků,“ řekl Dufek.

Podle Michala Kozuba, analytika Home Credit, ale maloobchodní tržby netáhnou jen automobily. „Rostly i tržby za potraviny, o téměř pět procent. Je to druhý nejlepší výsledek tohoto roku a konečně tečka za dobou, kdy dlouhodobě klesaly tržby za jídlo. Trend by měl zůstat i v následujících měsících podobný, i když ne tak silný,“ dodal Kozub.

S blížícími se svátky tak podle Mariky Konečné z KPMG můžeme očekávat, že se optimismus spotřebitelů bude dále zvyšovat a do konce roku dojde ke zlepšení dosavadních výsledků, což potvrzují i první informace od obchodníků. „I přes mírný nárůst tržeb ve výši 1,1 procenta se Česká republika ve srovnání se zeměmi Evropské unie pohybuje nad jejich průměrem, který činí 0,7 procenta. Ukazuje se, že oživení koupěschopné poptávky obyvatelstva začíná zvyšovat svou dynamiku,“ uvádí.

Tržby v maloobchodě - mezinárodní porovnáníTržby v maloobchodě - mezinárodní porovnáníTržby v maloobchodě - mezinárodní porovnání | csu

Slibný trend potvrzuje i hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. „Meziročním přírůstkem tržeb bez autosegmentu byl letošní říjen druhým nejsilnějším měsícem tohoto roku, ale zároveň druhým nejsilnějším měsícem za celé období od roky 2008.“

V rámci maloobchodu rostl v říjnu prodej potravinářského zboží meziročně o 4,9 procenta, prodej nepotravinářského zboží o šest procent a maloobchodní prodej pohonných hmot klesl o dvě desetiny procenta.

Sobíšek dodává, že zjištěná data vykreslují obrázek optimistického spotřebitele, „který je ochoten stále víc utrácet zejména za elektroniku a výrobky a spotřebiče pro domácnost. Šetří naopak na návštěvách restaurací a nákupu pohonných hmot. To neznamená nutně, že omezuje jízdy, ale jezdí úsporněji.“

Vývoj meziměsíčních tržeb