Miliardový obchod roku. Zásilkovna je na prodej a hledají se kupci
Chystá se nejspíš největší obchod tohoto roku. Po třinácti letech se akcionáři rozhodli, že prodají Zásilkovnu. Největší dovozce zboží z českých eshopů tak hledá vhodného kupce, upozornily Hospodářské noviny. Samotná Packeta, která je mateřskou společností Zásilkovny, to HN potvrdila.
Packeta se rozhodla využít dlouhodobě vysokého zájmu investorů a zjistit podmínky, za kterých by mohla využít jejich finanční prostředky a know-how k dalšímu růstu a posílení své tržní pozice.
„Můžeme potvrdit, že v současné době probíhají přípravy k oslovení vybraných investorů. Detaily zatím nebudeme více komentovat a ani výsledky nelze v této chvíli jakkoliv předjímat,“ uvedla pro HN zakladatelka Simona Kijonková.
Samotný proces prodeje řídí dvě společnosti, a to Corpin a Redbaenk, které působí v oblasti korporátního a finančního poradenství. Podle HN se v nejoptimističtější variantě podaří obchod dotáhnout ke konci letošního roku. Lze očekávat, že prodej by Packetu nacenil ve vyšších jednotkách miliard korun.
Nejvyšší podíl v současné chvíli drží právě manželé Kijonkovi, kteří mají 48,6 procenta podílu. Téměř 21 procent v Packetě patří brněnské společnosti Notino, jednomu z největších evropských prodejců parfémů a kosmetiky. Desetiprocentní podíly mají Lukáš Bílek, bývalý klíčový programátor Zásilkovny, a jindřichohradecký podnikatel Martin Kukačka, který jej dostal výměnou za zapojení svého e-shopu a hostingové služby.
Zásilkovna loni pocítila zhoršující se ekonomickou situaci a musela šetřit. „Je to skutečně poprvé ve třináctileté historii Zásilkovny, kdy e-commerce v České republice poklesla. Už od konce roku 2021 jsme vnímali vliv ekonomické krize a vnímali jsme to například skrze pokles průměrné hodnoty objednávky a také růst se začal zpomalovat. Byli jsme zvyklí až na stoprocentní růst,“ uvedla Kijonková v rozhovoru pro E15 v únoru 2023.
Zásilkovna v loňském roce investovala 1,2 miliardy korun například do automatizace skladů v Rudné u Prahy a v pražských Štěrboholech. Letos by zřejmě měla firma Simony Kijonkové investovat méně, nicméně v automatizaci skladů chce i nadále pokračovat.
V současné době jsou pro Zásilkovnu stále více stěžejní zahraniční trhy, jelikož z nich pochází kolem 40 procent z celkových příjmů společnosti a tento podíl stále roste. V letošním roce přidala další zahraniční trh, když otevřela slovinskou pobočku.