Nákupní horečka pokračuje, tržby v maloobchodě i v květnu dál výrazně rostly
„Ani květnové svátky nevzaly spotřebitelům chuť k návštěvě obchodů a utrácení. Květen se tak stal šestým měsícem v řadě, kdy maloobchodní tržby zaznamenávají reálně růst o víc než 5% meziročně, okomentoval data Pavel Sobíšek z UniCredit Bank. Podle něj se růst rozprostírá prakticky do všech segmentů výrobků, zvlášť se ale daří prodávat zboží dlouhodobé spotřeby.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) vzrostly reálně meziměsíčně o 3,9 procenta a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 17,6 procenta, uvedl dále ČSÚ.
Za prodej pohonných hmot obchodníci utržili meziročně o 8,3 procenta více. Útraty za nepotravinářské zboží stouply o sedm procent a za potraviny o 2,4 procenta. Nejrychlejší růst ČSÚ opět zaznamenal u internetových a zásilkových obchodů, které meziročně utržily o 23,1 procenta víc, v dubnu byl růst devatenáctiprocentní.
maloobchod květen |
Tržby za prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci meziročně stouply o 10,3 procenta, za výrobky pro domácnost o sedm procent, za počítačová a komunikační zařízení o 4,7 procenta. Tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží meziročně vzrostly o 2,4 procenta. Za oděvy a obuv se tržby zvýšily o 1,7 procenta. Tržby za potraviny byly vyšší v nespecializovaných prodejnách o 2,4 procenta a ve specializovaných prodejnách o 2,1 procenta.
„Lze říct, že zde pokračuje nákupní horečka nesená jednak dobrou náladou respektive zmenšujícími se obavami z budoucnosti, jednak i zlepšující se finanční situací domácností,“ shrnul trend Petr Dufek z ČSOB. Podle něj maloobchod čeká růst i v dalších měsících. Přece jen je letošní rok v ČR rokem spotřeby, což bude znamenat další zájem zejména o elektroniku a vybavení domácností
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které ČSÚ od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje, vzrostly meziročně o 14 procent. V dubnu činil meziroční růst 7,1 procenta.