Britské Tesco má pozvednout ‘facelift‘ za miliardu liber

Tesco je v Británii tradiční značka i nejsilnější řetězec. Patří mu 30 procent trhu.

Tesco je v Británii tradiční značka i nejsilnější řetězec. Patří mu 30 procent trhu. Zdroj: profimedia.cz

Zatímco ve světě zisk obchodního řetězce Tesco roste, doma na Britských ostrovech se značce nedaří. Zisk největšího domácího řetězce ve Spojeném království poprvé za dvacet let klesl a jeho šéf Philip Clarke hledá, kde je problém. Ve středu představil plán, jak britské Tesco postavit na nohy: do obchodů letos napumpuje miliardu liber.

Kromě masivního „faceliftu“ poboček Tesco, jehož součástí bude přijetí osmi tisíc nových zaměstnanců a „ohřátí chladného interiéru“ obchodů Tesco, na který si stěžovali zákazníci, Clarke oznámil také výrazné snížení počtu nově otevřených obchodů. Tesco letos otevře o 38 procent méně nových obchodů než vloni. Firma naopak zdvojnásobí počet míst, kde je možné nakupovat zboží přes internet.

Navzdory klesajícím ziskům v Británii oznámila skupina Tesco rekordní zisk 3,84 miliardy liber před zdaněním, což je o 5 procent více než vloni. V zahraničí tržby Tesco rostou o 7 procent ročně a globální pobočky řetězce se na zisku podílejí více než miliardou. Doma naopak zisk klesl o procento. A právě domácí trh je pro Tesco nejdůležitější, vloni generoval 2,5 miliardy liber z celkového zisku.

Zpackané Vánoce a propad o 5 miliard

Tesco je v Británii stále jedničkou – patří mu 30 procent trhu. Z jeho podílu však čím dál tím více ukrajují konkurenční řetězce Morrisons, Sainsbury's a Asda. Tescu se také nepovedla vánoční sezona a v lednu šokovalo, když vydalo vůbec poprvé „profit warning“, tedy varování před menším ziskem. Tento krok akciím Tesco na londýnské burze odmazal 5 miliard liber z jejich hodnoty.

Vývoj akcií Tesco PLC na londýnské burze za poslední dva roky.Vývoj akcií Tesco PLC na londýnské burze za poslední dva roky. | ReutersVývoj akcií Tesco na londýnské burze

Právě tyhle špatné zprávy přiměly Clarka ve středu říci: „Možná máte dojem, že se Tescu nedaří. To ale není pravda.“ Podle britského tisku za domácí pokles může fakt, že Tesco expandovalo, ale zaspalo v inovacích interiérů obchodů, které ve srovnání s konkurencí působí zastarale.