Britské Tesco má pozvednout ‘facelift‘ za miliardu liber | E15.cz

Britské Tesco má pozvednout ‘facelift‘ za miliardu liber

Tesco je v Británii tradiční značka i nejsilnější řetězec. Patří mu 30 procent trhu.
Tesco je v Británii tradiční značka i nejsilnější řetězec. Patří mu 30 procent trhu.
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Petr Horký

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Zatímco ve světě zisk obchodního řetězce Tesco roste, doma na Britských ostrovech se značce nedaří. Zisk největšího domácího řetězce ve Spojeném království poprvé za dvacet let klesl a jeho šéf Philip Clarke hledá, kde je problém. Ve středu představil plán, jak britské Tesco postavit na nohy: do obchodů letos napumpuje miliardu liber.

Kromě masivního „faceliftu“ poboček Tesco, jehož součástí bude přijetí osmi tisíc nových zaměstnanců a „ohřátí chladného interiéru“ obchodů Tesco, na který si stěžovali zákazníci, Clarke oznámil také výrazné snížení počtu nově otevřených obchodů. Tesco letos otevře o 38 procent méně nových obchodů než vloni. Firma naopak zdvojnásobí počet míst, kde je možné nakupovat zboží přes internet.

Navzdory klesajícím ziskům v Británii oznámila skupina Tesco rekordní zisk 3,84 miliardy liber před zdaněním, což je o 5 procent více než vloni. V zahraničí tržby Tesco rostou o 7 procent ročně a globální pobočky řetězce se na zisku podílejí více než miliardou. Doma naopak zisk klesl o procento. A právě domácí trh je pro Tesco nejdůležitější, vloni generoval 2,5 miliardy liber z celkového zisku.

Zpackané Vánoce a propad o 5 miliard

Tesco je v Británii stále jedničkou – patří mu 30 procent trhu. Z jeho podílu však čím dál tím více ukrajují konkurenční řetězce Morrisons, Sainsbury's a Asda. Tescu se také nepovedla vánoční sezona a v lednu šokovalo, když vydalo vůbec poprvé „profit warning“, tedy varování před menším ziskem. Tento krok akciím Tesco na londýnské burze odmazal 5 miliard liber z jejich hodnoty.

Vývoj akcií Tesco PLC na londýnské burze za poslední dva roky. Autor: Reuters
Vývoj akcií Tesco na londýnské burze

Právě tyhle špatné zprávy přiměly Clarka ve středu říci: „Možná máte dojem, že se Tescu nedaří. To ale není pravda.“ Podle britského tisku za domácí pokles může fakt, že Tesco expandovalo, ale zaspalo v inovacích interiérů obchodů, které ve srovnání s konkurencí působí zastarale.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah