Ceny letenek na českém trhu dál klesají

Český letecký byznys letos vykazuje zajímavé specifikum. Navzdory předpovědím obchodníků z počátku roku dále klesly ceny letenek, poptávka po létání přitom výrazně vzrostla.

Údaje Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA), které většinou nezahrnují nízkonákladové dopravce, ukazují do října desetinový nárůst v počtu prodaných letenek na českém trhu. Průměrná cena se ale snížila o 500 korun na 10 860 korun.
Podle prodejců je tím český trh v kontextu střední Evropy výjimečný. „Toto je jediný trh v okolí, kde ceny klesají. To nejde samozřejmě držet donekonečna,“ uvedl Pavel Němec, ředitel společnosti HRG Czech republic, která se soustřeďuje na korporátní klienty.

Vývoj na českém trhu určuje letos několik skutečností. Stěžejní byl letní spor Českých aerolinií s aliančním partnerem Air France. Český dopravce vypověděl údajně nevýhodnou spolupráci na lince Praha–Paříž a obě firmy si začaly konkurovat. „To znamenalo pokles korporátních cen, tedy plně flexibilních letenek, až o 50 procent, ze zhruba 25 tisíc korun na 12 500 korun,“ uvedl Němec. Vývoj potvrzuje i ředitel Letušky.cz Josef Trejbal. Podle něj je linka Praha –Paříž vůbec nejprodávanější na českém trhu. Spor však už byl urovnán.

Významnou roli hraje i nová přímá linka společnosti Emirates do Dubaje, odkud vedou návazné spoje dále do Asie, Austrálie a jižního Tichomoří. Emirates mají na rozdíl od západoevropských dopravců přestup ve směru letu, na což musela například Lufthansa reagovat „agresivními cenami“.

„Očekávám další snížení cen letenek, a to zejména zvýšením denní kapacity míst do Asie a Austrálie nasazením letounu Boeing 777 firmy Emirates,“ řekl Trejbal. „Konkurenční tlak se projevuje především na cenách letenek do sezonních destinací, tedy do USA, Asie a Austrálie. Ceny letenek do evropských destinací se již delší dobu pohybují na velice nízké úrovni, konkurující low-cost dopravcům,“ doplnila šéfka letenkového byznysu Student Agency Lenka Němcová. Samostatnou kapitolou jsou Spojené státy, kde ceny drží nízko výrazný převis nabídky.

Nepoměr mezi cenami dálkových a evropských linek je zřejmý. Například do Curychu se létá za sedm tisíc korun bez tax, do Austrálie lze letět za 20 tisíc korun. Při letu do Sydney a zpátky si cestující připíše přes 20 tisíc mil, za zpáteční let do Curychu jen 630 mil.