Podle asociace je takový vývoj pozitivní, protože trh se pročišťuje a zůstávají pouze dlouholeté a kvalitní firmy. „Důvodů klesajícího počtu podnikatelských subjektů je několik, vedle zvyšující se náročnosti podnikání v oboru i zpřísnění přístupu pojišťoven k poskytování pojistky pro případ úpadku,“ uvedla výkonná ředitelka asociace Kateřina Petříčková.
V posledních třech letech zkrachovaly podle asociace ročně v průměru čtyři cestovní kanceláře, což činí asi půl procenta z celkového počtu. Nabízet, prodávat a organizovat zájezdy může v ČR pouze koncesovaná cestovní kancelář. V souladu se zákonem musí být cestovní kancelář zajištěna pro případ svého úpadku po celou dobu své činnosti. V ČR má licenci k poskytování pojištění pro případ úpadku CK celkem sedm pojišťoven. Tuzemské cestovní kanceláře prodají ročně zájezdy v hodnotě zhruba 20 miliard korun.