Chystáme se na Vánoce ovlivněné covidem, říká provozní šéf Globusu Jan Navrátil
V hypermarketech Globus nyní zákazník vedle sebe nemusí najít logicky související výrobky, jako třeba housky a rohlíky. Hlavním cílem je zamezit shlukování lidí v prodejně na jednom místě, aby se netvořily fronty. Podobně budeme postupovat i v předvánočním období, říká provozní šéf tuzemského Globusu Jan Navrátil, podle kterého už řetězec za protikoronavirová opatření vydal desítky milionů korun.
Máte zpracovaný pandemický plán pro nynější situaci?
První verzi krizového plánu jsme zpracovali již v druhé polovině února, kdy se situace kolem covidu začala zhoršovat a my jsme se na to začali připravovat. Většinu opatření, jako omezení pultového prodeje či možnosti zkoušení oděvů, povinnou dezinfekci rukou u časopisů či balení potravin, hlavně pečiva, jsme zavedli v reakci na opatření ministerstva zdravotnictví a krajské hygieny.
Abychom zamezili velkému shlukování zákazníků, některé formy pultového prodeje překlápíme do samoobslužného. Třeba u ryb si zákazník může nejfrekventovanější položky zakoupit balené – jen si nemůže nadiktovat, kolik toho chce. Pultový prodej ale nerušíme, spíše jej adaptujeme podmínkám, které nyní jsou.
Podobně jako u ryb to funguje i u masa a uzenin?
Ryby, sýry, řeznictví – všude si lze nakoupit určité produkty jako balené. U pultů jsou i plexiskla, všichni nosí roušky, produkty jsou ve sterilní zóně.
Jak je to s balením pečiva, se kterým jste začali ve větší míře za první vlny?
U volného prodeje musejí být rukavice pro zákazníky. Nejoblíbenější produkty jako housky a rohlíky nabízíme podle vývoje situace i balené. Zákazník, který se necítí komfortně, si nyní může koupit pět housek balených. Nebo v rukavicích třeba sedm z volného prodeje.
Ani přes léto jste opatření nerozvolnili?
Slýchám o druhé vlně korony, ale pro mne neskončila ta první. Po nějaké náběhové křivce, která byla o emocích, strachu a zásadních opatřeních, se nyní opět vyhrotila.
Některá nařízení ministerstva zdravotnictví vydaná v březnu nepřestala platit, nemohli jsme přestat pracovat s dezinfekcí, museli jsme mít pro zákazníky igelitové rukavice u vchodu.
Pro mne je to spíše tak, že teď první vlna naplno udeřila. Na většině našich provozoven se pozměnilo v březnu uspořádání prodejní plochy, aby nevznikala místa, kde se zákazníci shlukují. A od té doby jsme jej většinou nevrátili zpět. Zamezit shlukování platí od března doteď.
Změny v uspořádání prodejny souvisejí s akcemi, kdy většinou bývají hromady zboží na paletách na jednom místě?
V našem velkém formátu jde o více než slevové akce. Jde o nejprodávanější kategorie, jako je ovoce, zelenina, pečivo. Některé oblíbené produkty, které spolu souvisejí, třeba rohlíky a housky, najdete běžně, kdyby nebyla korona, vedle sebe. Ale v rámci pandemického plánu jsme tyto nejvíce frekventované produkty buď oddělili od sebe, anebo je dublovali, aby je měl zákazník k dispozici na dvou místech.
Tesco omezovalo během první vlny počet lidí na prodejně. Vy o tom neuvažujete ani nyní?
Máme jednu z největších prodejních ploch, a ta nevyžaduje, abychom v tuto chvíli regulovali počet zákazníků v prodejně. Nicméně se připravujeme na nejexponovanější období, a to je vánoční. Pracujeme na takových úpravách, abychom nemuseli počet zákazníků ani v této době regulovat.
Jinak je tomu v našich vlastních restauracích. Tam regulujeme počet míst k sezení, je omezený podle opatření ministerstva zdravotnictví.
Jak se lze připravit na Vánoce v období covidu?
Taktik je mnoho, ale základní jsou dvě. Víme, o jaké produkty a v jakém objemu budou mít zákazníci zájem. Například víme, že vzroste zájem o droždí na pečení. Na prodejní ploše si určíme kategorie zboží, které takovou váhu nemají. Dočasně je můžeme přestat prodávat, a vytvořit tak prostor, ve kterém bude droždí k dispozici na vícero místech a v dostatečném objemu.
Případně zvažujeme i úpravy otevírací doby směrem k jejímu prodloužení, aby zákazníci měli možnost nakoupit si i brzy ráno nebo pozdě večer.
Tradičním tahounem jsou před Vánocemi hračky, co s nimi?
Tam už jsme se rozhodli kompletně pozměnit uspořádání. Víme, jaké budou bestsellery, proto budou v dostatečném množství, dost daleko od sebe a na vícero místech.
Vznikají nyní nějaké tlaky na předzásobování jako na jaře?
Teď to nevnímáme, žádný záchvat paniky, nákupní horečka se neděje. Spíše cítíme nervozitu, co vláda udělá.
Dají se odhadnout náklady na mimořádná opatření, která děláte?
Já jako provozní ředitel nerozlišuji první a druhou vlnu. Už od března udržujeme vysoký standard dezinfekce všech stávajících prostor. Rostoucí křivka nákladů trvá bez přerušení od března a pohybuje se v milionech korun měsíčně. Jen dezinfekce pro zaměstnance a zákazníky činí milion korun za měsíc. Od března jsme vydali vysoké desítky milionů korun.