Mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež vysvětluje, že je taková praxe možná: “Cestovní kancelář musí před spuštěním podnikání od některé z komerčních pojišťoven získat slib, že je ochotna ji pro případ krachu pojistit. S tímto příslibem žádá o koncesi u MMR a na základě této koncese pak může uzavřít smlouvu s pojišťovnou. Je tedy možné mít koncesi, ale nemít uzavřené pojištění.”
“Taková CK ale prodává zájezdy ilegálně,” varoval Papež. To je podle MMR právě případ Majestic Travel. “Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo kladné stanovisko k žádosti o koncesi letos v květnu. Ta byla CK následně udělena Městským úřadem Boskovice a nabyla právní moci dne 28. května,” vysvětlila E15.cz mluvčí MMR Jana Jabůrková.
Generali Pojišťovna podle jejích slov oznámila MMR až 9. července, že pojistná smlouva nenabyla účinnosti z důvodu neuhrazení pojistného a depozitu. “Zuzana Pálová, majitelka CK, neoznámila pojišťovně, že obdržela koncesní listinu. To znamená, že koncese nezaplacením nenabyla účinnosti . Domníváme se, že došlo k neoprávněnému podnikání ze strany majitelky CK,” dodala Jabůrková.
MMR tvrdí, že současná praxe se v budoucnu zlepší. “Vrcholí přípravy novely zákona o některých podmínkách podnikání a výkonu činností v oblasti cestovního ruchu. Hlavním účelem je zvýšení ochrany spotřebitele, jeho lepší informovanost a zpřesnění podmínek podnikání pro cestovní kanceláře a agentury. Snahou MMR je, aby tato novela začala platit hned na začátku roku 2013,” odpověděla E15. cz Jabůrková.
Rady pro cestovatele (z webu Majestic Travel):
desatero Majestic Travel|
Podle MMR mají klienti takové cestovní kanceláře možnost požadovat náhradu v insolvenčním řízení. “Kromě toho by klienti Majestic Travel mohli také požadovat náhradu po státu, protože cestovní kancelář měla koncesi,” přidal radu mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR.
Papež současně potvrdil, že pokud si někdo koupí zájezd u nepojištěné cestovní kanceláře, bude se muset o sebe v případě jejího krachu postarat sám. Nelze totiž postupovat jako v případě pojištěných kanceláří, kdy se o ubytování, návrat do vlasti a následné vypořádání škod stará pojišťovna a asistenční služba.
Klientům Majestic Travel podle TV Nova o víkendu na jihu Chorvatska odmítla posádka autobusu vydat zavazadla s odůvodněním, že majitelka kanceláře nezaplatila. Podle televize se podařilo pro turisty zajistit ubytování, k zavazadlům se ale nemohli dostat. Majitelka cestovní kanceláře podle Papeže s klienty a obchodními partnery zatím nekomunikuje. Klientům tak zbývá například možnost požádat pomoc konzulát v Chorvatsku.