Coca-Cola na indonéský ledový čaj Teh Botol nemá

Teh Botol

Teh Botol

Indonésie je souostroví skládající se z nějakých sedmnácti tisíc ostrovů. Od západu na východ zabírá území o rozloze zhruba odpovídající Spojeným státům. V takové zemi plné ostrovů je pro obchodní úspěch zásadní zvládnout distribuci. Několik příběhů o úspěchu dokazuje, že je to možné.

Příliš horký nápoj

Když v roce 1940 vznikal rodinný podnik jménem Sosrowidjojo, který obchodoval s jasmínovým čajem, Východní Jáva byla ještě zaostalou zemědělskou zemí. O deset let později firma expandovala do Jakarty způsobem potulného cirkusu: čaj vařila přímo před lidmi a nabízela ho k ochutnání. Jenomže nikomu se nechtělo čekat, až čaj vystydne, a tak se nabídka příliš neujala.

Premiéra čaje v lahvích

Podruhé na to šla firma z jiné strany: čaj uvařila předem a v kádích ho naložila do náklaďáků. I tento pokus skončil neúspěšně. Cesty byly tak špatné, že se většina tekutiny vylila.

Do třetice všeho dobrého rodina čaj rozlila do vymytých lahví od limonády a sójové omáčky. „Lidé si mysleli, že jsme se zbláznili,“ vzpomíná Soegiharto Sorodjojo, člen druhé generace rodiny, který na nápad přišel.

„Lidé nám říkali, že čaj se má pít z hrnků, ne z lahví,“ říká. Jeho nápad se ale vyplatil. Idea pít čaj z lahve se rychle rozšířila po ostrovech i do světa. Rodina Sorodjojo ale trvá na tom, že oni byli první, kdo přišel s lahvovým ledovým čajem.

V roce 1974 firma změnila strategii. Založila společnost PT. Sinar Sosro, která se měla zaměřit na celostátní výrobu a rozvoz čaje značky Teh Botol, což neznamená nic víc než jen „lahvový čaj“. Coca-Cola, celosvětový goliáš na trhu nealkoholických nápojů, se snaží trh ovládnout vlastní značkou ledového čaje. Ovšem marně.

Marketingová válka

I v současné době je Sosrowidjojo lídrem, kde mu patří devadesátiprocentní podíl na trhu s ledovým čajem a tři čtvrtiny celého trhu s nealkoholickými nápoji v Indonésii. V zemi se čtvrt miliardou obyvatel a rostoucí střední třídou se vypijí hektolitry čaje každou vteřinu. Černý jasmínový čaj se dobře hodí k místním pálivým jídlům.

Hlavně v Jakartě teď zuří tvrdá marketingová válka. O prostor tu svádějí boj restaurace patřící k firmě Coca-Cola a podniky prodávající konkurenční nápoje od Sosro. Jejich loga jsou vidět na deštnících, tabulích, židlích i stolech. Ale Teh Botol má značnou výhodu spočívající v tom, že na trhu působí tak dlouho. Když lidé přijdou do restaurace patřící Coca-Cole, řeknou si o Teh Boto, i když pak stejně dostanou FresTea, verzi v podání od amerického giganta.

Hamburger versus kola

Na scénu právě přichází další obří hráč, který způsobí novou obchodní srážku mezi Coca-Colou a Sosro. PT Rekso Nasional Food, dceřiná firma Sosro, získala franšízová práva v 97 restauracích McDonald’s. Sosro má zároveň uzavřenu smlouvu o exkluzivní distribuci s KFC.

Lidé se teď ptají, zda akvizice bude znamenat rozchod svaté aliance mezi hamburgerem a kolou. Je ale dost pravděpodobné, že McDonald’s bude prodávat jak nápoje Coca-Cola, tak Teh Botol – právě tak jako dosud.