Barometr nabízí interaktivní zobrazení vývoje cen u mobilního volání a pevného internetu u Telefóniky, T-Mobilu a Vodafonu, ceny jsou stanovené na základě tři spotřebních košů.
“V cenovém barometru získává veřejnost názorný a graficky přehledně ztvárněný nástroj, který jí bude poskytovat informace o celkovém vývoji vybraných cen v čase,“ uvedl předseda ČTÚ Pavel Dvořák. Podle něj hlavním úkolem v oblasti ochrany spotřebitele dál zůstává zejména průběžná kontrola náležitostí smluvních podmínek, kontrola obchodních praktik a dozor nad transparentností podmínek služeb, jejich cen a tarifů.
Podle šéfredaktora serveru Mobilmania.cz Filipa Kůžela má ale takto obecný přehled jen malou vypovídací hodnotu. „Stanovte jiné parametry košů, lépe se trefíte do tarifů některého z operátorů a křivky budou vypadat jinak. Každý z nás má jiné potřeby, jiné složení hovorů a liší se i měsíc od měsíce. Jiné podmínky pro vyjednávání o cenách mají firmy, jiné zákazník uprostřed tříleté smlouvy,“ uvedl Kůžel.
Vývoj průměrné ceny mobilního volání |
Barometr zobrazuje vývoj reálné průměrné ceny za minutu volání (souhrn za všechny tři mobilní operátory). Nevoláte za 2,18 Kč za minutu (tj. současná reálná průměrná cena minuty hovoru)? Pak si v první vetě podrthněte slovo „průměrné“. Průměr totiž sráží firmy, státní instituce, volání do vlastní sítě zdarma apod.
Vedle vývoje cen mobilního volání barometr sleduje i cenu pevného připojení k internetu u třech mobilních operátorů a kabelové firmy UPC. Ukazuje rovněž, jak se ceny vyvíjejí z hlediska rychlosti stahovaných dat a podle použité technologie.
Zatímco barometr ukazuje vývoj cen na trhu v čase, cenová kalkulačka umožňuje zhodnotit nabídku jednotlivých operátorů. Akreditaci zatím obdržela pouze jedna kalkulačka a v současnosti ČTÚ dokončuje akreditaci druhé.
ČTÚ byl v posledním roce kritizován za pasivitu v oblasti regulace cen mobilního volání, které patří k nejvyšším v Evropě. V současnosti dokončil analýzu mobilního trhu, která by měla do mobilních sítí umožnit vstup konkurence.
Vývoj cen mobilního volání (nízká spotřeba) |
Vývoj cen mobilního volání (střední spotřeba) |
Vývoj cen mobilního volání (vysoká spotřeba) |