ČTÚ: Mobilní volání zlevnilo o 18 procent na 2,18 Kč/min

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Průměrná cena mobilního volání v Česku klesla letos v pololetí meziročně o 18 procent na 2,18 koruny za minutu. Před pěti lety byla dvojnásobná. Vyplývá to z cenového barometru, který zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Barometr nabízí interaktivní zobrazení vývoje cen u mobilního volání a pevného internetu u Telefóniky, T-Mobilu a Vodafonu, ceny jsou stanovené na základě tři spotřebních košů.

V cenovém barometru získává veřejnost názorný a graficky přehledně ztvárněný nástroj, který jí bude poskytovat informace o celkovém vývoji vybraných cen v čase,“ uvedl předseda ČTÚ Pavel Dvořák. Podle něj hlavním úkolem v oblasti ochrany spotřebitele dál zůstává zejména průběžná kontrola náležitostí smluvních podmínek, kontrola obchodních praktik a dozor nad transparentností podmínek služeb, jejich cen a tarifů.

Podle šéfredaktora serveru Mobilmania.cz Filipa Kůžela má ale takto obecný přehled jen malou vypovídací hodnotu. „Stanovte jiné parametry košů, lépe se trefíte do tarifů některého z operátorů a křivky budou vypadat jinak. Každý z nás má jiné potřeby, jiné složení hovorů a liší se i měsíc od měsíce. Jiné podmínky pro vyjednávání o cenách mají firmy, jiné zákazník uprostřed tříleté smlouvy,“ uvedl Kůžel.

Vývoj průměrné ceny mobilního voláníVývoj průměrné ceny mobilního volání | CTU

Barometr zobrazuje vývoj reálné průměrné ceny za minutu volání (souhrn za všechny tři mobilní operátory). Nevoláte za 2,18 Kč za minutu (tj. současná reálná průměrná cena minuty hovoru)? Pak si v první vetě podrthněte slovo „průměrné“. Průměr totiž sráží firmy, státní instituce, volání do vlastní sítě zdarma apod.

Vedle vývoje cen mobilního volání barometr sleduje i cenu pevného připojení k internetu u třech mobilních operátorů a kabelové firmy UPC. Ukazuje rovněž, jak se ceny vyvíjejí z hlediska rychlosti stahovaných dat a podle použité technologie.

Zatímco barometr ukazuje vývoj cen na trhu v čase, cenová kalkulačka umožňuje zhodnotit nabídku jednotlivých operátorů. Akreditaci zatím obdržela pouze jedna kalkulačka a v současnosti ČTÚ dokončuje akreditaci druhé.

ČTÚ byl v posledním roce kritizován za pasivitu v oblasti regulace cen mobilního volání, které patří k nejvyšším v Evropě. V současnosti dokončil analýzu mobilního trhu, která by měla do mobilních sítí umožnit vstup konkurence.

Vývoj cen mobilního volání (nízká spotřeba)Vývoj cen mobilního volání (nízká spotřeba) | CTU

Vývoj cen mobilního volání (střední spotřeba)Vývoj cen mobilního volání (střední spotřeba) | CTU

Vývoj cen mobilního volání (vysoká spotřeba)Vývoj cen mobilního volání (vysoká spotřeba) | CTU

Spotřební koše reprezentují tři typy zákazníků podle množství odebíraných služeb: malý, střední a velký odběr. V koši „nízká spotřeba“ se v poslední době dokonce zdražovalo. (Zdroj ČTÚ)