Další rekordní rok Alzy. Česká internetová jednička ale zaznamenala i první propady čísel

Další rekordní rok Alzy. Česká internetová jednička ale zaznamenala i první propady čísel.

Další rekordní rok Alzy. Česká internetová jednička ale zaznamenala i první propady čísel. Zdroj: Profimedia

Prodejna Alza.cz
2
Fotogalerie

Největší český e-shop Alza v roce 2021 pokračoval v rychlém růstu. Obrat česká internetová jednička zvýšila o zhruba pětinu na 46 miliard korun a zisk před zdaněním vzrostl podobným tempem na bezmála 3,1 miliardy korun. Jde o historicky nejlepší výsledek společnosti, píše se v nově zveřejněné výroční zprávě.

K rekordnímu výsledku pomohlo takřka 18 milionů objednávek od 5,25 milionu zákazníků, píše ve zprávě předseda představenstva a zakladatel společnosti Aleš Zavoral. Zároveň dodává, že udržovat si rychlý růst se firmě dařilo pouze v prvním kvartále, ve druhém a čtvrtém čtvrtletí čísla firmy klesala. Příčinu ve výroční zprávě nesdělil a komentovat ji odmítla i samotná firma.

Výsledky Alzy potvrzují převažující makroekonomické trendy předloňského roku, hodnotí ekonom Tomáš Pfeiler ze společnosti Cyrrus. „V jeho počátku se sektor e-commerce vezl na vlně mohutné euforie. Lockdowny naučily zákazníky nakupovat online. Pomohlo také, že značná část sektoru služeb byla restrikcemi uzavřena, a tak domácnosti realizovaly svou spotřebu zejména v segmentu zboží, což prodejcům jako Alza hrálo do karet,“ říká.

„Prodeje ve čtvrtém kvartálu již ale reflektují obrat těchto trendů. S rozvolňováním ekonomiky již domácnosti opět začaly favorizovat výdaje za služby a v určité míře se přesunuly zpět do kamenných prodejen,“ popisuje situaci na trhu ekonom.

Jak bude pro firmu Alza vypadat rok 2022, lze jen těžko odhadnout. Určitým vodítkem však může být skutečnost, že celý trh e-commerce loni poprvé v historii zažil propad tržeb. Zavoral ve výhledu na loňský rok ve zprávě přesto mluví o posílení Alzy. 

„I v roce 2022 bude Alza dále upevňovat své postavení jedničky na českém trhu. Za tímto účelem budou nemalé finanční prostředky investovány tak, aby nadále klesaly počty stížností a rostla spokojenost zákazníka. Společnost počítá i s nutností snižování svých nákladů, neboť s ohledem na znovuotevření kamenných prodejen lze počítat s poklesem prodejů,“ píše Zavoral.

Zavoral dále konstatoval, že firmu během roku 2021 posílilo 800 zaměstnanců a na jeho konci tak v trikotu zeleného alzáka pracovalo přibližně 3500 zaměstnanců. Na všech jejich trzích rostl i počet AlzaBoxů, kterých bylo ke konci předloňského roku 1800. Dnes už jich má v Česku, na Slovensku i v Maďarsku podle vlastních stránek 2400.

Alza také zaznamenala mírné změny chování zákazníků.Mezi nejprodávanější druhy zboží v roce 2021 patřily knihy a lego a také respirátory. První desítka nejprodávanějších produktů tak už není doménou elektroniky.

Celkový obrat tuzemské e-commerce loni podle dat společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) klesl z 223 miliard korun na 197 miliard korun, a to když prodeje na internetu klesly o 12 procent. Ve srovnání s rokem 2020 však čísla celého trhu zůstávají mírně vyšší.