Další tvrdý spor o ceny: PepsiCo odmítá dodávat Tesku

PepsiCo

PepsiCo

Potravinářská společnost PepsiCo se stala dalším z velkých dodavatelů, kteří se vzbouřili proti cenové politice obchodních řetězců v Česku, a vypověděla poslušnost řetězci Tesco. Nápoje Pepsi, Mirinda, ledové čaje Lipton či brambůrky Lays firma nechce dodávat na protest proti nízkým výkupním cenám. Uvedly to Lidové noviny (LN). Již dříve své výrobky začaly odmítat dodávat řetězci Kaufland společnosti Danone a Ferrero Rocher.

„S Teskem jsme ukončili spolupráci, nedohodli jsme se na obchodních podmínkách,“ řekla deníku Olga Tóthová ze společnosti PepsiCo. Konkrétní výši cen, o které se firmy přou, neupřesnila. Podmínky Teska ale označila za vydírání.

PepsiCo zastavila dodávky již loni v září, smlouvu s Teskem ale oficiálně nevypověděla. „Řeší se to telefonicky. Nyní probíhají jednání, doufáme, že se brzy dohodneme,“ uvedla Tóthová. Mluvčí Teska Eva Karasová potvrdila, že firma s PepsiCo o obnovení dodávek jedná. Spor firem v Česku se prý dostal do agendy jejich zahraničních mateřských společností.

Podobné vyústění jako v případě PepsiCo a Teska měl spor mlékárenského koncernu Danone s Kauflandem. Společnosti se nedohodly na podmínkách obchodní spolupráce a Danone přestalo Kauflandu dodávat. Obchodní řetězec Kaufland patří mezi nejtvrdší vyjednávače na českém trhu. S Kauflandem například v roce 2007 ukončil spolupráci v Česku a na Slovensku přední český výrobce cukrovinek Opavia-LU.

Právě firmě Kaufland loni Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil první pokutu za zneužití nového zákona o významné tržní síle, který reguluje vztahy mezi obchodníky a dodavateli.

Podle Lidových novin obecně platí, že dodavatelé tlačí na růst cen potravin kvůli navýšení daně z přidané hodnoty (DPH) a také v důsledku růstu cen komodit na světových trzích. Řetězce se snaží využít své síly a tlačit na co nejmenší nárůst cen, aby přilákaly co nejvíce lidí. Lze proto očekávat, že ceny potravin v průběhu roku neporostou.

Tlak na zvýšení cen ze strany dodavatelů cen je logický. Rostou jim náklady a klesá marže, řekl dnešním LN prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.