Dvoumiliardový zisk. Alza v roce 2020 zdvojnásobila profit

První pandemický rok 2020 byl pro Alzu úspěšný.

První pandemický rok 2020 byl pro Alzu úspěšný. Zdroj: Profimedia.cz

Prodejna Alza.cz v pražských Holešovicích
Prodejna Alza.cz v pražských Holešovicích
3
Fotogalerie

Vedení e-commercového gigantu Alza může být spokojeno. Zrychlený přechod do online prostoru kvůli covidovým restrikcím dokázala tuzemská společnost využít naplno. Za první pandemický rok 2020 Alza vykázala obrat přes 37 miliard korun a zisk přes dvě miliardy korun po zdanění. Jedná se tak o více než zdvojnásobení zisku oproti roku 2019, kdy profit českého tržiště poprvé v historii společnosti přesáhl jednu miliardu korun. 

Alze se v roce 2020 dařilo, díky přesunu spotřebitelů do online prostředí společnost zdvojnásobila svůj roční zisk a za první rok pandemie koronaviru si tak přišla na 2,1 miliardy korun. Na daních zaplatila téměř půl miliardy korun. 

Spokojený s výsledky za rok 2020 je předseda představenstva a zakladatel společnosti Aleš Zavoral. „Společnost zaznamenala nejrychlejší růst za posledních 10 let a dosáhla obratu 37,3 miliardy korun bez DPH a meziroční nárůst činil zhruba 23 procent,“ píše Zavoral ve výroční zprávě. 

„Závěrka za první pandemický rok potvrdila trendy, které v sektoru e-commerce nastaly globálně. Lockdowny a uzavírky kamenných obchodů donutily zákazníky nakupovat ve zvýšené míře on-line,“ komentuje výsledky Alzy ekonom Tomáš Pfeiler ze společnosti Cyrrus. „Alza proto patří mezi vítěze pandemie, což se projevilo jak nárůstem celkových tržeb, tak zdvojnásobením čistého profitu oproti předpandemickému roku 2019,“ říká Pfeiler. 

Z výroční zprávy vyplývá, že růst společnosti byl tažen z velké části tržbami v zahraničí. „Obrovský úspěch jsme zaznamenali v Rakousku a Německu, kde jsme vyrostli o 250 procent, respektive o 236 procent,“ popisuje Zavoral. 

Rostly ale také jednotlivé segmenty, které byly dosud doménou kamenných obchodů. „Mezi nové miliardové speciálky (kategorie – pozn. red.) se zařadily beauty a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport, tiskárny a spotřební materiál. Mobilní telefony pak přesáhly obrat čtyř miliard, těsně pod touto metou skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony,“ píše Zavoral. 

Za rok 2021 Alza očekává mírné zpomalení růstu. „V následujícím roce očekává společnost 19procentní hospodářský růst,“ upřesňuje předseda představenstva ve výroční zprávě. 

Rok 2020 byl spojen s covidovými restrikcemi, což pro mnohé podnikatele a společnosti znamenalo de facto konec jejich jejich byznysu. Naopak sektor e-commerce zaznamenal velký skok kupředu, tuzemské eshopy zvýšily tržby oproti poslednímu předpandemickému roku 2019 z 155 miliard korun na 196 miliard korun, tedy téměř o čtvrtinu.

Jak změnila pandemie českou e-commerce? Podívejte se na video. 

Video placeholde
• Videohub