E-shop Zoot začal jako průšvih. Hrozí, že jako průšvih skončí | E15.cz

E-shop Zoot začal jako průšvih. Hrozí, že jako průšvih skončí

Daniel Novák

Ještě v roce 2016 byl internetový prodejce módy Zoot druhou nejrychleji rostoucí technologickou firmou v České republice. Aktuálně je to v oblasti e-commerce jeden z největších finančních malérů.

Když v létě 2015 odešli z českého internetového trhu s oblečením zahraniční hráči Stilago a Fashion Days, přivítal to Ladislav Trpák stojící v čele e-shopu Zoot vesele. „Tam, kde hy-, tam, kde hy-, kde hynuli vlci, tam, kde hy-, tam, kde hy-, kde hynuli sobi, Zoot se přizpůsobil,“ pozpěvoval si na sociální síti Twitter v reakci na zprávu, kterou tehdy exkluzivně přinesl deník E15.

Vše nasvědčovalo, že v cestě k zářné budoucnosti tuzemské jedničce v prodeji oblečení on-line nic nestojí. V centrále Zootu v Praze na Smíchově se pravidelně slavilo a pořádaly se pospolité zaměstnanecké snídaně i večírky. Vypadalo to, že radost vydrží napořád. 

Penta kvůli dluhům potopila provozovatele českých prodejen Hugo Boss

Tatínci zakladatelé

Zoot má několik tatínků. Prvním je Josef Havelka, zkušený harcovník ze světa reklamy a marketingu. Ze stejné branže vzešel i druhý táta Ladislav Trpák. Třetím, ale rozhodně ne nejmenším tatínkem je Oldřich Bajer, spoluzakladatel portálu Centrum.cz, který se po jeho úspěšném prodeji v roce 2007 pustil do dalších investic.

Když otcové zakladatelé v roce 2009 Zoot spouštěli, o prodeji módy přes internet ještě nikdo nevěděl vůbec nic. A nešlo o něj ani Zootu. Ten se hodlal svézt na vlně slevového byznysu, který tehdy zažíval zlatou éru.

Zoot byl původně nákupním klubem. Členům měl přinášet výhodné nákupy díky kombinaci vyžádaného marketingu a bujících sociálních sítí. „Všichni byli nadšení. Všechno vypadalo dobře,“ vzpomínal později na odborném webu Lupa.cz Ladislav Trpák.

Do vedení Plzeňské teplárenské zasedl Čalfa

Nadšení však peníze nepřineslo. Lupa.cz tak Zoot zařadila mezi internetové průšvihy roku 2010. Josef Havelka tehdy loď opustil. Zbytek posádky řešil, jak zachránit potápějící se investici. Trpák s odstupem vzpomínal, že kdyby byl v projektu sám, nechal by ho utopit. Přitom nechybělo moc a ze Zootu tehdy málem vycouval největší investor Oldřich Bajer. Nakonec se však nechal přesvědčit, že má smysl pokračovat. Jenže úplně jinak. Zoot přehodil výhybku a z „nadnakupovače“ se stal e-shop s módou.

Hlavně se nepřehřát

Nezačalo to špatně. Tedy alespoň z pohledu tržeb. Již v roce 2014 měla společnost obrat těsně pod čtvrt miliardovou hranicí. O rok později byl téměř na půl miliardě. V roce 2015 se firma rovněž poprvé rozhodla popohnat růst kapitálovou injekcí zvenku. Menšinový podíl tehdy za 150 milionů korun získala investiční skupina 3TS Capital Partners. Díky tomu se po Slovensku Zoot rozšířil též do Rumunska.

„Důležité hlavně je, abychom se nepřehřáli, nepustili z ruky kvalitu a nezačali dělat chyby,“ říkal na jaře 2015 Oldřich Bajer v rozhovoru pro deník E15.

Krach jednoho z největších prodejců mobilů skončil prodejem nemovitostí na Vinohradech

Jízda pokračovala. V roce 2016 se Zoot stal druhou nejrychleji rostoucí technologickou firmou v České republice, vyplynulo z žebříčku poradenské společnosti Deloitte. O rok později se již tržby e-shopu dostaly přes jednu miliardu korun. A s plánovanou expanzí do Polska a Maďarska si Zoot nabral další dluh. Tentokrát formou dluhopisů za 150 milionů korun. „Přemýšlíme o expanzi, díváme se i po akvizičních příležitostech,“ citovala tehdy Ladislava Trpáka Česká tisková kancelář.

Radost a starost 

Skokovému růstu pomohl mimo jiné neotřelý marketing. Obchodu se podařilo zlomit nedůvěru zákazníků k nakupování módy on-line a obavy z nákladů při případném vracení zboží. Zoot tuto bariéru zrušil. Za dopravu zákazníkům neúčtoval nic, zdarma bylo možné vrátit i nepadnoucí kousky. V neposlední řadě začal obchod budovat síť kamenných výdejen, ve firemní hantýrce nazvaných výdejny radosti. Tam si je možné oblečení vyzkoušet, a co zákazník nechce, jednoduše na místě vráti.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
Roční předplatnéod 1899 Kč

Roční rozšířené předplatné E15 Premium

Získáte cenově nejvýhodnější roční printové předplatné magazínů E15 Premium (8 ks), zaměřené na témata z oblasti ekonomiky a byznysu. Více o magazínech E15 Premium zde.
Čtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
Měsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce objednávejte zde
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!