Hello Kitty: postavička slaví čtyřicátiny, ze zakladatele udělala miliardáře

Hello Kitty (ilustrační foto)

Hello Kitty (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz

Kdyby svět byl animovaný a žily v něm jen myši a kočky, králem by byl Mickey Mouse a královnou Hello Kitty, nejslavnější postavička japonské firmy Sanrio, která příští rok oslaví čtyřicáté narozeniny. Hello Kitty je tak všudypřítomná, že na ni nemají ani Garfield, Felix nebo kočičí žena Catwoman.

Od jejího japonského debutu v roce 1974 se její popularita rozšířila po celé Asii i do zbytku světa a ovlivnila několik generací. Pětadvacetiletá Kari z Mexika provozuje blog Fyeah Hello Kitty, protože „existuje tolik věcí, které je třeba ukázat. Hello Kitty je všude plno“.

A má pravdu: bílá kočička s kulatýma černýma očima a červenou stuhou prodává řadu produktů. Od původní peněženky na plastikové mince přes ochucená piva, koblihy, kuchyňské potřeby, letadla, automobily, kontaktní čočky nebo dámské kalhotky. Seznam je nekonečný.

Starší fanoušci pomohli firmě zdvojnásobit hodnotu akcií

Malá roztomilá kočka zdaleka nepůsobí jen na děti od 6 do 12 let. „Myslela jsem, že to začnu nenávidět, ale teď se do obchodu Hello Kitty těším víc než dcera,“ říká pětatřicetiletá Andrea Fellmanová, autorka blogu Savvysexymoms.
com.

Právě fanoušci, jako je Fellmanová, pomohli firmě Sanrio letos zdvojnásobit hodnotu akcií. Zakladatel Sanrio, pětaosmdesátiletý Shintaro Tsuji, se podle Bloomberg News díky prodejům rozkošné kočičky nedávno stal dolarovým miliardářem. Japonské firmě licenční smlouvy na Hello Kitty ročně vydělávají asi pět miliard dolarů ročně. Sanrio je v pořadí hodnoty globálních licencí na šestém místě, žebříčku vévodí Disney, uvádí magazín License!Global.

Hello Kitty se zdá být nezastavitelná. Ke svým čtyřicátinám spojí své síly se Simpsonovými, kterým bude 25 let. Společně se objeví na speciální řadě produktů. S limitovanou výroční edicí Hello Kitty dokonce přichází automobilka Mitsubishi, jež vyrobí zvláštní model modelu Mirage. Růka žové auto s potištěnými potahy, polštářky Hello Kitty a dalšími detaily v barvách Hello Kitty se představí na Tokyo Motor Show 22. listopadu.

Hello Kitty se během let dostala na celou řadu různého zbožíHello Kitty se během let dostala na celou řadu různého zboží | CC BY 2.0 fvancini via WikimediaZnačka Hello Kitty se objevuje na zboží všeho druhu (Zdroj: Wikimedia)

Více než 400 postaviček, ale jen jedna je slavná

Firma Sanrio, kterou Tsuji založil v roce 1960, má více než 400 postaviček, ale jen Hello Kitty udělala díru do světa. Tokijská firma také prodává sváteční přání, knihy, videa, vyrábí filmy a muzikály, provozuje restaurace a dva zábavní parky — Puroland a Harmonyland. „Celé mé dětství se neslo ve znamení Hello Kitty. Škoda že nemám malou dceru. Kdybych měla, všechny její věci by byly ve stylu Hello Kitty,“ říká Gail Reyes Galangová, ředitelzákladní školy ve filipínské Manile.

Hello Kitty je sice vyrobená v Japonsku, ale ve fiktivním světě, který pro ni stvořil Sanrio, žije v Londýně se svými rodiči a sestrou – dvojčetem Mimmy, která nosí žlutou stuhu. Kreslená kočička se stala symbolem pro všechny věci, které jsou kawaii, což znamená roztomilé. Do kategorie kawaii můžeme zařadit také Pokémony a Tamagoči.

V poselství, které Tsuji zanechal na webové stránce firmy Sanrio, zakladatel firmy říká, že firemní filozofií je společenská komunikace prostřednictvím dávání dárků. Firemní slogan zní: malý dárek, velký úsměv. Obchody firmy Sanrio se jmenují Gift Gate, „brána k dárkům“. Firma zaměstnává dva tisíce lidí v šedesáti zemích.

Hello Kitty nemá tlamičku, protože, jak vysvětluje Sanrio, „mluví srdcem. Je velvyslancem Sanrio do světa a není vázána na konkrétní jazyk.“ Tržby, které roztomilá kočička firmě přináší, dávají tomuto tvrzení za pravdu.

Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org