Kauza VW: Nebojte se o cenu ani STK, tvrdí autobazary. A co spotřeba?

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: CTK

Čeští majitelé, kupci či prodejci ojetých aut od Volkswagenu, tedy i škodovek, seatů nebo audi, nemusejí mít zatím žádné obavy, že se jim v souvislosti s kauzou „dieselgate“ upraví cena, prodejnost nebo technická způsobilost jejich vozu. Takový vzkaz pro ně mají zástupci z klíčové sítě v Česku působících autobazarů, když pro E15.cz zhodnotili aktuální situaci na trhu na začátku října. Současně upozornili na další souvislosti.

„ Zatím nemám z trhu sebemenší zprávu, že by se kauza s upraveným softwarem od VW nějak projevila na prodejnosti a cenách těchto automobilů,“ řekl předseda Asociace prodejců použitých automobilů-Autobazarů ČR (APPAA) Petr Přikryl.

Podle jeho slov od vzniku kauzy slouží on, APPAA i její členové v této souvislosti jako poradenská služba. Například v tomto týdnu odpovídali na desítky dotazů právě na cenové dotazy a nejčastěji snad na to, zda auto s tímto softwarem projde STK.

„Jednoznačně projde, uklidňujeme každého zákazníka. Na STK se měří kouřivost, neověřuje se homologační test. To je asi nejsrozumitelnější vysvětlení,“ říká Přikryl.

A kolik to "žere"?

Současně Přikryl, jako dlouholetý expert z branže, provedl stručnou analýzu kauzy ze svého pohledu. „Rozhodně jsem nečekal, že tato záležitost vyplave. Může za tím stát cokoli, i konkurenční boj. Ještě neznáme její rozsah ani dosah,“ míní šéf APPAA v narážce na to, že kauza může zasáhnout další automobilky.

Podle Přikryla až celý vývoj „dieselgate“ ve světě ukáže, zda bude mít dopad na prodejnost a cenotvorbu „postižených“ značek ojetých i nových automobilů na tuzemském, evropském i celosvětovém trhu.

„Nezaznamenal jsem za celý svůj profesní život v síti autobazarů dotaz na emisní hodnoty. Zákazníka zajímá spotřeba paliva. Lidově řečeno, kolik auto žere. Je to pochopitelné, to se týká jeho kapsy. Ale podívejte se, jak se dělají testy na spotřebu, která je zapsána v technickém průkazu. Také v laboratorním prostředí, které nemá s běžným provozem nic společného. Přitom spotřeba paliva přímo souvisí s emisemi. Čím větší, tím víc škodlivých látek se z výfuku vypustí. Odpovídají vám údaje z papíru při provozu v praxi?“ ptá se Přikryl.

I tady by podle jeho slov mohly uspět, a možná ještě více než u emisí, žaloby majitelů vozů, že například na rok kalkulovali podle technického průkazu se spotřebou, která byla zcela odlišná.

„Aféra dieselgate je podvod, ale vše je nafouknuté. Úředníci prostě umožnili dělat výrobcům laboratorní zkoušku, která vůbec neodpovídá chování motoru na silnicích, to je celé. Automobilky se tak logicky chovaly. Kdo je tedy viník?“ zakončuje otázkou Přikryl.

V září vše při starém

„Situace spojená s upraveným softwarem některých řídících jednotek vozidel z koncernu VW nemá a nebude mít jakýkoliv dopad na prodeje ojetých vozidel VW, ŠKODA, Audi a Seat v českých autobazarech. Je potřeba zdůraznit, že zmíněný software nemá vliv na jízdní vlastnosti, bezpečnost ani spotřebu konkrétních vozů,“ odpověděl na dotaz E15.cz ředitel strategického rozvoje Auto Esa Pavel Foltýn. Podle jeho zkušeností vozy z koncernu VW patří dlouhodobě mezi nejprodávanější ojetá vozidla na českém trhu především díky své kvalitě: „Není tedy sebemenší důvod, aby došlo k oslabení zájmu o tyto vozy nebo k výrazným cenovým pohybům u prodejních a výkupních cen,“ dodává.

Žádnou reakci na dieselgate autobazary Auto Esa dosud nezaznamenaly a tyto vozy podle Foltýna patří stále mezi nejprodávanější. Svědčí o tom zářijové obchody, kdy podle něj „prodejům jednoznačně vévodily vozy Škoda Octavia a VW Passat právě s motory 2,0 TDI.“

Dopad možná v budoucnosti

Ani řetězec AAA AUTO neočekává, že kauza „dieselgate měla mít zásadnější vliv na situaci na trhu ojetých automobilů. „Kauzu podrobně sledujeme, ale na trhu ojetých automobilů se radikálních změn neobáváme. Žádný pokles nákupů vozů se zmiňovanými motory jsme v rámci čtyřech zemí, ve kterých působíme, nezaznamenali,“ řekl E15.cz provozní ředitel skupiny Petr Vaněček.

I on potvrzuje, že emise zákazníci dle dlouholetých zkušeností při koupi ojetých vozů neřeší: „Spíše je zajímá výše spotřeby či druh paliva, pokud nějaký preferují. Lidé posuzují při rozhodování o koupi automobilu spíše faktory, které mají přímý dopad na jejich peněženku.

Podle Vaněčka je ovšem možné očekávat změnu struktury nabídky ojetin do budoucna: „Pokud bude mít kauza vliv na pokles prodejů nových dieselových vozů VW, logicky se to během několika let promítne do snížení jejich podílu na trhu ojetin.“

Riskantní partii s cinklými kartami automobilky nemohly vyhrát