Kiwi nechce vydělávat jen na letenkách, investuje stamiliony do dopravy na letiště

Oliver Dlouhý

Oliver Dlouhý Zdroj: Michael Tomeš

Oliver Dlouhý
Regiojet
FlixBus
Brněnský prodejce letenek Kiwi.com
5
Fotogalerie

Jeden z největších evropských vyhledávačů letenek rozšíří svůj byznys model. Česká firma Kiwi.com dosud zprostředkovávala letecká spojení, nově bude zákazníkům prodávat kompletní zajištění dopravy. Klient tak bude moci v jedné platbě uhradit pozemní dopravu na letiště, let a dopravu z letiště.

Cestu vlakem či autobusem zprostředkovávalo Kiwi od konce minulého roku, byl to však jen testovací provoz prostřednictvím šestice dopravců: Deutsche Bahn, FlixBus, National Express, RegioJet, SNCF a Trenitalia. Teď chystá přechod na plný provoz a zapojení desítek dalších dopravců. Ve Spojených státech to bude například státní železniční dopravce Amtrak.

„Vyhodnocujeme data z testů, naplno spustíme pozemní dopravu v příštích týdnech,“ řekl deníku E15 šéf Kiwi Oliver Dlouhý. „Do nového konceptu investujeme nižší stovky milionů korun, nejdražší jsou technologie a vývoj. Nová databáze bude o mnoho řádů rozsáhlejší než naše současná, která zahrnuje pět tisíc letišť,“ dodal zakladatel společnosti s tím, že rozšíření sítě dopravců koncipuje globálně. Společnost se však zaměřuje na Evropu a rozšíření sítě jednotlivých stanic.

Po spuštění plného provozu Kiwi přidá do systému nižší stovky letišť, kam prostřednictvím nových dopravců zprostředkuje pozemní spojení. „Například FlixBus má velké množství linek, které vedou na letiště nebo mezi jednotlivými letišti. Největší změnou pro nás bude nabídka cest i do míst, kde letiště není,“ podotkl Dlouhý.

Od masivní integrace nových dopravců si mimo jiné slibuje snížení konečné ceny pro zákazníka. Například Brňanům Kiwi nabídne cestu autobusem na letiště v Praze nebo Budapešti, odkud se létá levněji.

Navzdory započaté expanzi se v letošním roce předpokládá prodej vyhledávače Kiwi. Experti přitom odhadují cenu na více než deset miliard korun. Obrat společnosti loni stoupl více než dvojnásobně na téměř osmnáct miliard korun. Od založení společnosti je to největší absolutní růst a také letos se očekává až zdvojnásobení obratu.

Nejvýraznější konkurenci Kiwi na trhu propojování různých typů dopravy představují americká služba Google maps a australská Rome2rio.