Kongresová a firemní turistika se loni vyšplhala na rekord

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15 Michael Tomes

Loňský rok dal ve velké míře za pravdu všem, kteří tvrdí, že nejrůznější video- a telekonference v obchodě nikdy nenahradí osobní styk. Firmy se znovu hromadně vrhly na pořádání akcí pro klienty, partnery, zaměstnance či členy odborných institucí. Podle aktuálních údajů ČSÚ se loni v tuzemských hotelech uskutečnilo přes 11 tisíc konferencí a kongresů, na které dorazilo více než 1,5 milionu účastníků. Obě čísla jsou rekordní a představují nárůst o osm a 12 procent.

Z čísel lze mimo jiné vyčíst, že akce jsou čím dál větší. Na jednu konferenci připadá v průměru 132 lidí. „Příčiny takového chování trhu vidíme především ve stabilnější finanční situaci firem a nárůstu zakázek pořadatelských společností,“ řekl mluvčí hotelového řetězce CPI Hotels Jan Burian. Podle něj lze zarok tím počítat s dalším nárůstem i pro letošek. „Očekáváme větší objem středních i větších akcí a více mezinárodních vícedenních akcí s ubytováním,“ doplnil Burian.

Pro podnikatele v cestovním ruchu to jsou dobré zprávy. Účastníci kongresů i byznysmeni na služebních cestách totiž bývají nejlepšími klienty. Podle státní agentury CzechTourism vydají za den přes deset tisíc korun, tedy třikrát více než běžný zahraniční host. Jenže i v tomto firmy poučila série nejrůznějších krizí. Hoteliéři jedním dechem dodávají, že při firemních akcích výrazně ubylo mimopracovních aktivit, čímž se snížila i celková konzumace. Největší dynamiku proto mají levnější tříhvězdičkové hotely (růst o devět procent), zatímco nejpomaleji rostou pětihvězdičková zařízení (růst o čtyři procenta).

Nejvíce konferencí se pořádá tradičně v Praze, která přiláká více než polovinu všech účastníků. Následují jižní a severní Morava. Právě Moravskoslezský kraj si v posledních letech ze všech regionů polepšil nejvíce.

Kongresy a konference v českých hotelechKongresy a konference v českých hotelech