Kurýři Amazonu věší mobily na stromy. Získávají tak zakázky

Kurýr Amazonu při doručování zásilek

Kurýr Amazonu při doručování zásilek Zdroj: Reuters

V okolí skladů amerického on-line obchodu Amazon a prodejen jeho potravinového řetězce Whole Foods se na stromech objevují zapnuté mobilní telefony. Věší je tam kurýři, aby ošálili automatický systém Amazonu, který jim přiděluje zakázky, píše agentura Bloomberg.

Snímky mobilů pověšených ve stromech se poprvé objevily na diskuzních fórech kurýrů pracujících pro Amazon. Někteří řidiči na nekalé praktiky svých kolegů upozornili Amazon. Internetový obchod v interní korespondenci řidičům napsal, že záležitost prošetří, ale zároveň upozornil, že o výsledku vyšetřování nemůže kurýry kvůli interním pravidlům informovat.

Jádro problému spočívá v tom, že internetový obchod přidělují zakázky kurýrům pomocí aplikace Amazon Flex. Nabídku na rozvoz zakázek určených k rychlému doručení přitom zobrazí jen těm řidičům, jejichž mobil se nachází blízko místa nakládky zboží.

Podvádějící kurýři proto synchronizují mobily, které mají u sebe, s těmi na stromech. Aplikace Amazon Flex díky tomu usoudí, že příslušný řidič se nachází přímo před výdejním místem, a zakázku na okamžité doručení nabídne nejprve jemu. Teprve pokud ji nepřijme, zobrazí ji dalším kurýrům, kteří mohou čekat v autě byť třeba jen za rohem, popisují fungování systému zdroje agentury Bloomberg.

Navíc podle některých kurýrů mobily na stromech fungují i jako distribuční místo, které nabídnuté zakázky automaticky přijímá a rozděluje několika spolu spiknutým kurýrům, což odporuje interním pravidlům Amazonu.

Prostředník ovládající telefon může navíc zakázky rozdělovat i kurýrům, kteří by jinak nesplňovali podmínky Amazonu – nemají třeba platný řidičský průkaz nebo pracovní povolení. Za zajištění zakázky prostředníci inkasují provize.

Podle jednoho z kurýrů pracujících pro Amazon firma podvody v tichosti toleruje. „Amazon o tom ví, ale nic s tím nedělá,“ posteskl si.

Jak na začátku roku popsala televizní stanice CNBC, kurýři obcházejí systém i v případě klasických rozvozových tras zásilek z Amazonu. Do telefonů si  instalují aplikace, které automaticky přijmou jakékoli zakázky, zatímco ostatní řidiči je musí potvrdit ručně. To jim v systému, kde o přidělení zakázky rozhodují vteřiny, poskytuje zásadní výhodu.