Lidé neztrácejí apetit. V dubnu nakupovali více než loni

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

Chuť k nakupování Čechy stále neopuští. Lidé v dubnu utratili v obchodech o 4,9 procenta více než ve stejném měsíci loni. Uvedl to dnes Český statistický úřad. Trh táhly nahoru tradičně automobily. Růst trvá nepřetržitě od loňského listopadu.

„Maloobchod neztrácel na síle ani v úvodu druhého kvartálu a rozšířil tak období solidního růstu tržeb na šest měsíců. Růst opět táhly prodeje v motoristickém segmentu, přestože jejich meziroční přírůstek už nebyl dvouciferný, tak jak tomu bylo v několika předchozích měsících,“ uvedl ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

Lehké zpomalení růstu tržeb v prodejnách aut podle něj kompenzovaly vyšší útraty spotřebitelů za potraviny, které ovšem do značné míry povzbudil vliv posunu velikonočních svátků v porovnání s loňskem.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly při očištění o sezonní vlivy o 9,8 procenta a v maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot o 2,6 procenta. Meziměsíčně tržby za prodej a opravy motorových vozidel také stouply, a to 0,4 procenta, ale v maloobchodě klesly o 0,5 procenta.

Auta sahají na rekordy

„Prodeje aut zůstávají i nadále velmi silné a vypadá to, že letos dosáhnou rekordní úrovně. Otázkou je, kolik aut nakupují tuzemští spotřebitelé a kolik jde na vrub firmám, nerezidentům a faktickým reexportům,“ zmínil ekonom ČSOB Petr Dufek.

Tržby v maloobchodě bez pohonných hmotTržby v maloobchodě bez pohonných hmot | CSUTržby v maloobchodě bez pohonných hmot (zdroj ČSÚ)

Vzpruhou pro domácnosti bude podle Dufka pro domácnosti po letech zlepšení jejich reálné finanční situace a pozitivně zafungují i nižší náklady na energie. „Co lidé ušetří za levnější energie a telefonování, budou moci utratit za spotřební zboží a služby,“ konstatoval Dufek.

K růstu podle analytika Citfin Jiřího Šimka přispívá zlepšující se situace na trhu práce, za první čtvrtletí došlo opět k reálnímu růstu mezd a s tím se postupně zlepšuje i sentiment spotřebitelů. Spotřebitelská důvěra, která se podle Rožumberského v současnosti nachází na šestiletém maximu naznačuje, že domácnosti apetit k utrácení jen tak neopustí. „Ani inflace letos neporoste tolik, jak se zdálo ještě před několika měsíci, což je pro domácnosti a jejich kupní sílu příznivá zpráva,“ konstatoval. Je nepochybné, že soukromá spotřeba bude nezanedbatelným impulsem pro letošní růst HDP, dodal.

Internet „jede“

Dobře se prodávalo zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkových služeb. Stoupl prodej zboží pro domácnost a výrobků pro kulturu i sport a rekreaci. Naopak pokles zaznamenaly tržby za prodej oděvů a obuvi a farmaceutického a zdravotnického zboží.

„Meziroční růst maloobchodních tržeb byl ovlivněn zejména prodejem v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, který se zvýšil o deset procent,“ sdělili pracovníci ČSÚ. Tržby s počítačovým a komunikačním zařízením dokonce vzrostly nejvíce za posledních šest let, konkrétně o 28,4 procenta.