Lidem se vrací chuť utrácet, Vánoce prý letos budou bohatší

Zdrojem růstu tržeb maloobchodu v září byl prodej automobilů. Z více než dvou třetin tvoří růst tržeb jen prodej a opravy motorových vozidel. Například samotný obchod s motorovými vozidly v září vzrostl o více než deset procent, a to zásadním způsobem pohnulo celými tržbami. Poptávka po nových autech v září rostla, a po relativně horším srpnu se opět zlepšila.
Největší přírůstek tržeb pak měl již tradičně prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, který také zaznamenal skok o 29,3 procenta. K celkovému růstu přispěly ještě dvojciferným číslem i nákupy ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (nárůst o 13,5 procenta).
Naopak negativně se na celkových výsledcích maloobchodu podílel prodej pohonných hmot s poklesem o 2,5 procenta.
Zářijovému růstu hodně pomohly i dva pracovní dny navíc oproti stejnému měsíci předchozího roku. Jejich vliv pocítili zejména prodejci, kteří mají přes víkend omezenou otevírací dobu, jako především specializované obchody či třeba autosalony.
„I bez podpory kalendáře ale tržby obchodníků meziročně rostly, což je dobrá zpráva, která ukazuje na zlepšující se náladu spotřebitelů. Lidé zřejmě odkládali nákup dražšího zboží a nyní se jim vrací chuť více utrácet,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.
Trh má sílu na zlepšení
„Negativní zprávou jsou stále klesající tržby za běžné zboží denní spotřeby, včetně potravin. Celkově však očekávám, že závěr roku bude lepší, než tomu bylo loni. Můžeme se tedy těšit i na bohatší Vánoce,“ uvedl Kulhavý.
„Celkově se situace v české ekonomice opatrně stabilizuje. Nezaměstnanost sice půjde v dalších měsících vzhůru a mzdy jistě výrazně neporostou, ale inflace bude pravděpodobně nadále nízká,“ míní analytik skupiny Citfin Tomáš Volf.
Poslední data podle Volfa ukazují na vyšší tendenci spotřebitelů pořizovat si zboží dlouhodobé spotřeby, své příjmy lidé vidí nadále spíše pozitivně, naopak se obecně obávají růstu nezaměstnanosti.
„Přesto by se měla situace maloobchodníků v dalších měsících zlepšovat. Citelnější navýšení jejich tržeb pak vidíme jako možné nejdříve od druhého čtvrtletí příštího roku,“ dodává Volf.
O tom, že chuť spotřebitelů nakupovat je silná, svědčí tržby za nepotravinářské zboží. Ty vzrostly o 5,1 procenta, což je letošní nejlepší hodnota. V této oblasti došlo k velkému překvapení, když výrazně rostly tržby za vybavení domácností - ať už šlo o nábytek nebo elektroniku.
„Lidé nechali v obchodech o více než čtyři procenta více, a to znamená nejlepší výsledek za poslední více než dva roky. To je celkově velmi pozitivní informace pro prodejce před začátkem vánoční sezóny. Trh má sílu na to se zvednout a přinést tolik očekávané zlepšení,“ potvrzuje názory kolegů analytik Michal Kozub za společnosti Home Credit.
Vývoj tržeb v maloobchodě bez započítání pohonných hmot
Zdroj: ČSÚ