Maďarské zásilkové služby mají Vánoce už od listopadu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Více než čtvrtinu obratu realizují maďarské zásilkové firmy až v posledních dvou měsících roku. Typický vánoční shon začíná v zemi již prvním dnem listopadu.

Spolu s tím, jak se v Maďarsku rozšiřuje on-line obchod, roste i výkon místních kurýrních a dalších zásilkových služeb. Meziročně zhruba o deset procent. Hlavní hráče byznysu – Maďarskou poštu, DPD, DHL, GLS Hungary, TNT – živí zejména balíky posílané mezi firmami, a to zvláště v posledních dvou měsících roku. Objem zásilek zadaných soukromými osobami daleko zaostává.

Společnosti DPD Hungária roste v listopadu obrat oproti dlouhodobému měsíčnímu průměru o třicet procent a v prosinci dokonce o čtyřicet, říká jednatelka firmy Csilly Hosszúová. DHL avizuje na poslední dva měsíce roku 30- až 35procentní nárůst, zejména v oblasti mezinárodních zásilek.

Jednatel GLS Hungary Gergely Farkas říká, že poslední dva měsíce roku přinesou až 50procentní nárůst obratu. Letos totiž firma dokázala zdvojnásobit přepravní kapacity. Až z 99 procent jde o objednávky firem. Dvě třetiny se realizují díky on-line obchodům. GLS pracuje pro téměř polovinu internetových obchodů v Maďarsku.

Pošta překonala rekordy

Další klíčový hráč, Maďarská pošta, ovládající třetinu trhu, loni překonala všechny rekordy, když dodala 13 milionů zásilek. Letos by to mohlo být až 15 milionů. Ta jako jediná z hlavních hráčů podle portálu VG.hu přiznává možné zpoždění dodávek zásilek kvůli návalu. Z Asie a ze zámoří by to mohlo být až padesát dní.

Dodávky zásilek ze zahraničí jsou pro doručovatelské firmy zásadní. Loni se v Maďarsku zaplatilo DPH či clo za 42 tisíc kusů balíkových zásilek, což je meziročně téměř 60procentní skok, vyplývá z údajů daňového úřadu. Nejvíce objednaného zboží pochází z Číny a USA.