Na internetu se prodá až třetina pneumatik

Část prodejců registruje nedostatek
pneumatik na trhu. Jejich producenti kvůli krizi a omezování výroby v automobilovém průmyslu vyráběli v posledních dvou letech méně.

Část prodejců registruje nedostatek pneumatik na trhu. Jejich producenti kvůli krizi a omezování výroby v automobilovém průmyslu vyráběli v posledních dvou letech méně. Zdroj: ctk

Přes internet se letos prodá v Česku téměř třetina všech zimních pneumatik. Vyplývá to z odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a serveru pneumatiky.cz. V horizontu několika let to může být až polovina, řekl deníku E15 šéf asociace Jan Vetyška.

Důvodem růstu poptávky je zejména novela, podle níž musejí čeští řidiči od 1. listopadu do 31. března poprvé povinně používat zimní pneumatiky na všech silnicích v České republice, a to vždy, když bude na komunikacích sníh, led či námraza. Dosud museli mít řidiči zimní pláště pouze na vyhrazených úsecích silnic.

Podíl prodeje přes internet roste delší dobu. „Důvodem zvýšeného zájmu zákazníků tak je i neustále se rozšiřující sortiment tohoto zboží v e-shopech,“ uvedl Vetyška.

Podle slov ředitele internetových obchodů Vivantis Martina Rozhoně stoupla návštěvnost jejich serveru vivapneu.cz oproti loňsku o 28 procent a vzrostl i odbyt pneumatik. „Svůj vliv mají i zkušenosti motoristů z minulých let, kdy již v říjnu bylo problematické koupit kvalitní zimní pneumatiky a zajistit přezutí vozidla v pneuservisu,“ uvedl Rozhoň.
Vyšší zájem registrují i kamenní prodejci. Například u prodejce autodílů Auto Kelly je to zhruba o 30 procent meziročně více, u servisů sítě Porsche Inter Auto CZ o 19 procent.

Auto Kelly také registruje nedostatek pneumatik na trhu. Důvodem je, že jejich producenti kvůli vlivu krize a omezování výroby v automobilovém průmyslu vyráběli v posledních dvou letech méně. Obávali se, že by tolik pneumatik jako dříve už neprodali. Trh s novými automobily se však velmi rychle vzpamatoval. „Velkou část pneumatik pro volný prodej tak spolykaly automobilky. Tím vznikl velký nedostatek na trhu, který se výrobcům zatím nedaří dohnat,“ řekla deníku E15 Lenka Kulhavá z Auto Kelly.

Dalším faktorem je pak rostoucí cena a nedostatek přírodního kaučuku na trhu. Kaučuk je vedle ropy jednou ze základních surovin pro výrobu pneumatik.

Doporučení pro užití zimních pneumatik

» venkovní teplota klesne pod čtyři stupně Celsia
» při sněžení, mrholení a dešti při nízkých teplotách
» na solené silnice (při velkých mrazech je sůl neúčinná)
» na mostních konstrukcích (jsou náchylné k námraze)
Pramen Ministerstvo dopravy

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.