Náporu hypermarketů odolávají už jen vietnamské obchody

Obvyklý byznys. Vietnamští podnikatelé jsou v Česku
nejčastěji k vidění za pulty malých obchůdků

Obvyklý byznys. Vietnamští podnikatelé jsou v Česku nejčastěji k vidění za pulty malých obchůdků Zdroj: E15 Anna Vackova

Z tuzemského trhu od roku 2001 zmizelo zhruba šest tisíc tradičních malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, které neustály expanzi obchodních řetězců a v posledních několika letech i vietnamských obchodníků. Vyplývá to z údajů, které na maloobchodní konferenci Retail Summit zveřejnila agentura Nielsen Czech Republic.

V roce 2001 bylo v Česku podle údajů společnosti Nielsen Czech Republic fungovalo přes dvacet tisíc původních prodejen, tak do roku 2010 jejich počet prudce klesl pod patnáct tisíc. Zavřeny byly zejména malé obchody s plochou do 50 metrů čtverečních.

„Český tradiční trh postupně vymírá. V poslední době nejen v důsledku tlaku moderního obchodu, ale také vietnamských podnikatelů,“ upozornil Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic, který aktuální počet vietnamských obchodů odhadl na zhruba 3000. Počet moderních prodejen největších obchodních řetězců se předloni podle údajů společnosti Incoma GfK meziročně zvýšil o zhruba čtyři desítky na 1599.

Naopak se snížil například počet družstevních prodejen. Zatímco v roce 1996 spotřební družstva na tuzemském trhu provozovala 4356 obchodů, tak do roku 2010 jejich počet klesl na 2930. „Úbytek (malých obchodů) by podle mého názoru byl podstatně větší, kdyby některé prodejny, které se zavírají, nepřevzali vietnamští obchodníci. Jejich výhodou je, že oni se rizika nebojí a jdou i do velmi ostré konkurence,“ upozornil generální ředitel nákupní aliance ČEPOS Petr Morava.

Vietnamští obchodníci dokážou díky nižším nákladům působit i v lokalitách s malými tržbami, kde by ostatní obchodníci zpravidla pohořeli. Vietnamští obchodníci podle Moravy těží z toho, že mají lepší nabídku ovoce a zeleniny, jsou vstřícnější k zákazníkům, mají dlouhou otevírací dobu a nechybí jim bojovnost. Například na pražském Chodově vietnamská večerka funguje naproti diskontní prodejně Lidl, která ve své strategii sází na co nejnižší ceny.

„Vietnamské prodejny se v regionech rozšiřují doslova kobercovým způsobem. Jeden můj kolega má zkušenost, že zatímco před třemi roky proti jeho 130 prodejnám stálo dvanáct vietnamských obchodů, tak nyní jich je sedmdesát. Je to neuvěřitelné tempo,“ podotkl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a předseda Sdružení českých a moravských spotřebních družstev COOP Zdeněk Juračka.

Vietnamští obchodníci mají stále větší podíl na tržbách velkoobchodní společnosti Makro, která kvůli tomu nedávno zřídila pozici manažera pro komunikaci s asijskými zákazníky. Například loni od ledna do dubna zaznamenalo Makro meziroční nárůst prodejů ve skupině vietnamských maloobchodníků o 13,4 procenta.