Nejprve přitáhl Lidl Outlet davy, přesto teď v Praze končí. Řetězec prodejnu přestěhuje na Moravu

První Lidl Outlet v Česku, 8. 1. 2025

První Lidl Outlet v Česku, 8. 1. 2025 Zdroj: Dominik Kučera, e15

O nákupy v Lidl Outletu je velký zájem i necelý týden po prvním otevření.
První Lidl Outlet v Česku, 8. 1. 2025
První Lidl Outlet v Česku, 8. 1. 2025
První Lidl Outlet v Česku, 8. 1. 2025
První Lidl Outlet v Česku, 8. 1. 2025
24 Fotogalerie
ČTK
Karolína Blažková

Obchodní řetězec Lidl v létě uzavře svou outletovou prodejnu v pražských Štěrboholech, kterou otevřel na začátku letošního roku. Společnost uvedla, že jí končí nájemní smlouva s provozovatelem Retail parku Štěrboholy. Prodejnu, kde se slevou nabízí neprodané zboží z týdenních akcí, plánuje přesunout na Moravu. O lokalitě ještě jedná. Prodejnu řetězec otevřel za velkého zájmu zákazníků, což vedlo k dopravním komplikacím v obchodní zóně a jejím okolí.

„Aktuálně se zabýváme vyhledáním a přípravou nové lokality, kam bychom se s tímto úspěšným projektem mohli přestěhovat. Rádi bychom tentokrát přiblížili naše výhodné slevy zákazníkům na Moravě. Aktuálně proto jednáme s provozovateli několika podobných obchodních zón, jako máme v Praze,“ uvedl jednatel Lidlu s odpovědností za provoz Petr Krula.

První česká outletová prodejna řetězce Lidl se v současnosti nachází vedle frekventované Kutnohorské ulice. Náporu nakupujících v prvních dnech po otevření nestačilo parkoviště a svoje auta lidé nechávali všude, kde mohli. Řidiči často porušovali dopravní předpisy například špatným parkováním a odjížděním z parkoviště přes chodníky, v blízkém parku odstavovali nákupní vozíky, řekl tehdy starosta městské části František Ševít. Po prvních čtyřech dnech se nicméně podle něj situace zklidnila a na dopravu dohlíželi i policisté a městští strážníci.

To potvrdil i starosta Dolních Měcholup Jiří Jindřich. „Společně s panem starostou ze Štěrbohol jsme oslovili retail park i firmu Lidl a chceme řešit parkování s odborem pro dopravu. Zejména to, aby lidé neparkovali na přilehlém sídlišti,“ vysvětloval jen několik dnů po otevření. „Měl jsem obavu, že ve všední den bude outlet způsobovat kolizi na Kutnohorské, to se ale naštěstí neděje.“ 

Češi na slevy slyší

Lidlu se podařilo mezi další outletové hráče vstoupit v době, kdy se prodejnám se zlevněným zbožím daří. Například do pravděpodobně nejznámějšího obchodního outletového centra Fashion Arena Prague Outlet v roce 2023 zavítalo o 3,7 procenta více návštěvníků než v roce předchozím. O 4,5 procenta rostly i obraty. Zatímco klasický kamenný retail na své síle ztrácí, na slevy a výprodeje Češi slyší. Kopírují tak trend, který zaznamenaly i další státy EU – zejména ty s vysokou inflací. 

Ihned se tak začalo mluvit o tom, kde by mohl Lidl otevřít další prodejny podobného typu. Záměr potvrdila v polovině ledna i mluvčí společnosti Eliška Froschová Stehlíková. „V tuto chvíli to však neplánujeme, prozatím musíme počkat na vyhodnocení úspěšnosti s odstupem času, abychom měli relevantní data,“ řekla e15. O tři měsíce později to ale vypadá, že než Lidl otevře druhou prodejnu, bude muset přesunout tu první. 

Další retail park, tentokrát na Moravě

Dle dostupných informací Lidl Outlet pravděpodobně opět otevře v retail parku. Ty se stávají stále oblíbenější alternativou k obchodním centrům jak v hlavním městě, tak mimo něj. V roce 2023 se jejich plocha v Česku zvětšila o více než 60 tisíc metrů čtverečních a investice do nich přesáhly dvě miliardy korun. 

„Devolepeři retail parků umějí mnohem rychleji reagovat na vývoj trhu a zvýšenou poptávku nájemců po prostorech, než je tomu u klasických obchodních center. Jsou mnohem flexibilnější i díky tomu, že výstavba retail parku trvá většinou do 12 měsíců, zatímco u obchodního centra jde o dva až tři roky,“ vysvětluje Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield. 

VIDEO: O nákupy v Lidl Outletu byl velký zájem i necelý týden po prvním otevření

Video placeholder
O nákupy v Lidl Outletu je velký zájem i necelý týden po prvním otevření. • Zdroj: Dominik Kučera, e15

Lidl je společně s Kauflandem, který spadá do stejné skupiny Schwarz-Gruppe, lídrem na maloobchodním trhu. Ve zkráceném účetním období od 1. března 2023 do 1. prosince 2023 dosáhl čistého zisku 3,1 miliardy korun a celkových tržeb 66,7 miliardy korun. V účetním roce od 1. března 2022 do 28. února 2023 čistý zisk českého Lidlu činil 5,2 miliardy korun a celkové tržby 84,4 miliardy korun. Lidl na začátku předloňského prosince změnil svou právní formu z veřejné obchodní společnosti na společnost s ručením omezeným.