Němci letos utratí méně za dárky, více dají na charitu

Vánoční trhy ve Stuttgartu

Vánoční trhy ve Stuttgartu Zdroj: CC BY SA 2.0: BuzzWoof via Flickr

Štědré a veselé letos nečekají jenom miliony Němců, ale i tamní neziskové organizace. Podle průzkumu spotřebitelského chování agentury GfK totiž Němci plánují utratit méně za dárky pro sebe a více věnovat na charitu.

Suma, kterou chtějí v průměru za dárky dát je 274 eur, což je o 11 eur méně než v roce 2014. Celkově by obraty v maloobchodu měly letos u našich západních sousedů dosáhnout 14,3 bilionu eur, o pět procent méně, než loni. Analytici z GfK však očekávají, že ztrátu by obchodníkům měla nahradit hotovost, kterou si lidé dávají jako vánoční dárek. Její objem odhadují na 3,5 bilionů eur, píše agentura Reuters.

Oblastí, kde výzkumníci naopak očekávají růst, jsou dary pro neziskové a charitativní organizace. S největší pravděpodobností v reakci na příliv uprchlíků, v prvních devíti měsících letošního roku stoupl objem darů o 14 procent. Nejvíce aktivní jsou v tomhle směru třicátnici. Ti by podle GfK mohli investovat průměrně o 24 eur méně do dárečků a o 63 eur více do darů pro charitativní organizace.

Pro porovnání, podle průzkumu banky Cetelem plánují Češi letos za vánoční dárky utratit v průměru 4900 korun, o 250 korun více, než loni. Data o tom, kolik Češi plánují věnovat dobročinným účelům, výzkum neshromažďoval.