Nike nechtěla pouštět klubové šály za hranice. Teď musí zaplatit stovky milionů | E15.cz

Vše o gastro byznysu

Vše o gastro byznysu

Nike nechtěla pouštět klubové šály za hranice. Teď musí zaplatit stovky milionů

ČTK

Evropská komise dnes rozhodla o pokutě ve výši 12,5 milionu eur (přes 320 milionů korun) pro společnost Nike za omezování přeshraničního prodeje licencovaného zboží. Firma podle Evropské komise mezi roky 2004 a 2017 nepovoleným způsobem omezovala prodej nejrůznějších výrobků, třeba šál nebo dresů například s logy známých fotbalových klubů jako je FC Barcelona, Manchester United, Juventus nebo Inter Milán či AS Řím a také národních fotbalových federací.

„Nike bránila výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele,“ uvedla Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž. Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu - tedy z možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší z široké nabídky.

Nike podle komise omezovala prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru několika přímými i nepřímými způsoby.

Buď takový postup přímo zakazovala či za něj účtovala vyšší poplatky nebo výrobcům, kteří by chtěli prodávat v jiných zemích odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o „oficiální výrobek“. V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.

Google opět musí sáhnout do kapsy, Evropská komise mu udělila pokutu 38 miliard

Evropská komise dnes vysvětlila, že Nike jako výrobce sportovního oblečení a bot má své vlastní ochranné známky na název a své typické logo. Navíc ovšem disponuje licencemi na výrobky s logy fotbalových federací či klubů a umožňuje dalším firmám jejich výrobu a distribuci. Právě kvůli jejímu chování v této oblasti komise společnost Nike pokutovala.

Evropská komise dodala, že výše pokuty zohledňuje hodnotu dotčených obchodů, závažnost porušení unijních pravidel i dobu, po kterou se tak dělo. Pokuta byla podle EK nakonec o 40 procent snížena, protože firma s komisí na vyšetřování spolupracovala nad svou zákonnou povinnost a poskytla údaje potřebné například k přesnému určení rozsahu případu.

Insolvence Zootu postihla i youtubery a marketéry

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!