Insolvence Zootu postihla i youtubery a marketéry

Zoot, ilustrační foto

Zoot, ilustrační foto Zdroj: Zoot

Zoot, ilustrační foto
Zoot
3
Fotogalerie

Finanční problémy největšího tuzemského e-shopu s oblečením Zoot se přelily do takzvaného affiliate marketingu. Partneři a youtubeři propagující obchod se nemohou dostat k provizím za služby poskytnuté koncem loňského roku.

„Provize vygenerované v affiliate programu Zootu za poslední měsíce roku 2018 nemohou být vyplaceny, protože to nedovolí zákon. O těchto výplatách rozhodne soud,“ sdělil Vladan Hejnic, šéf agentury VIVnetworks, která stojí mezi Zootem a jeho marketingovými partnery. VIVnetworks ve střední a východní Evropě zastupuje amerického marketingového obra CJ.

Podle seznamu závazků zveřejněného v insolvenčním rejstříku má Zoot vůči VIVnetworks závazky za téměř půl milionu korun. „V moratoriu nesmíme platit závazky starší třiceti dnů,“ sdělil jeden z nových krizových manažerů Zootu Robert Vojáček. Věřitelé s fakturami po lhůtě splatnosti se musejí připravit na účast ve standardním insolvenčním procesu. Ten začne po uplynutí ochrany před věřiteli na konci dubna.

Někteří marketéři se proti zásahu VIVnetworks bouří. „VIVnetworks nám vzal peníze, které jsme si vydělali u ostatních e-shopů. Pokud bychom peníze našim uživatelům nevyplatili, poškodili bychom nejen své dobré jméno, ale také dobré jméno těchto e-shopů,“ uvedl Josef Drobílek, marketingový ředitel cashbackového portálu PlnáPeněženka.cz.

Podle Hejnice je toto tvrzení nesmyslné. „Společnost CJ, kterou zastupujeme, proti instrukcím část prostředků partnerům převedla, ale ihned chybu napravila a stejné prostředky vrátila na účet Zootu u CJ. Kdyby tak neučinila, bylo by to protiprávní upřednostňování jednoho věřitele před druhým,“ dodal.

VIVnetworks se sice hájí postupem podle zákona, ale kladný ohlas nevyvolala. „Za jedenáct let v oboru jsem nezaznamenal případ, při kterém by se vracely již vyplacené provize,“ řekl spoluzakladatel cashbackové služby Tipli Michal Hardyn.

Agentura VIVnetworks zastupuje i youtubery propagující Zoot. Ti na zaslané dotazy deníku E15 nereagovali.

VIVnetworks již vydala prohlášení pro affiliate partnery, v němž vyzývá k zahájení nové spolupráce. Tomu odpovídá i přístup Zootu. „Od poloviny března dokonce zvyšujeme provize,“ dodal Vojáček.

Zoot požádal soud o ochranu před věřiteli na konci ledna. V režimu ochrany před věřiteli smí obchod hradit aktuální provozní náklady. Těmi jsou i výdaje na nový affiliate marketing.