„Září se ukázalo být z hlediska obchodu meziročně nejsilnějším měsícem třetího čtvrtletí. Stalo se tak ovšem hlavně díky silným prodejům aut, zatímco v ostatních položkách byly meziroční přírůstky spíš nižší, než na jaké jsme byli zvyklí v první polovině roku,“ říká hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.
„Z uvedeného rozhodně nevyplývá, že by domácnosti změnily své spotřební zvyklosti směrem k větší opatrnosti. Spíš se jen vyčerpává efekt odložené spotřeby z minulých let, který donedávna přispíval k rostoucím tržbám,“ dodal Sobíšek.
„Zářijové údaje jasně ukazují, že srpnový pokles byl jen statistickou výjimkou z řady slušně rostoucích spotřebitelských výdajů. Dosavadní vývoj maloobchodních tržeb signalizuje 'bohatého Ježíška',“ uvedl hlavní analytik Raiffeisenbank Michla Brožka. I podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče je letošní rok pro tuzemský maloobchod hodně úspěšný a zřejmě podle něj vyústí do „bohatých tržeb prodejců v souvislosti s vánočními svátky“.
Motor růstu
„Jak už naznačila i čísla z předchozích měsíců, spotřebitelská poptávka zůstává jedním z hlavních motorů ekonomického růstu. Předpokládáme proto, že si česká ekonomika udržela velmi silné - více než čtyřprocentní - tempo i ve třetím čtvrtletí,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.
Podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče by si měl i přes náznaky možného zpomalení české ekonomiky v závěru roku udržet vývoj na trhu práce (tedy i spotřební výdaje domácnostní) pozitivní setrvačnost.
Tržby v maloobchodě (mezinárodní srovnání) | Tržby v maloobchodě - mezinárodní srovnání (zvětšíte kliknutím)
Po očištění o vliv počtu pracovních dní maloobchodní tržby stouply proti loňskému roku o 6,3 procenta, letošní devátý měsíc měl o jeden pracovní den méně. V porovnání se srpnem lidé utratili v obchodech reálně o 1,7 procenta více.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně stouply o 11 procent. Za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 5,5 procenta, za pohonné hmoty o 5,3 procenta a potraviny o 4,6 procenta.
Tržby za potraviny v nespecializovaných prodejnách podle statistiků stouply o 4,7 procenta a za zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby lidé zaplatili o 17,2 procenta více.
Ve specializovaných prodejnách utratili kupující za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 10,3 procenta více než před rokem, za počítačové a komunikační zařízení vzrostly tržby o 10,2 procenta a za výrobky pro domácnost o 6,1 procenta. Nejnižší růst tržeb vykázaly ve specializovaných prodejnách oděvy a obuv, a to o jedno procento.
Václav Štrupl: E-shopy a řetězce jsou jeden trh