„Pozdržení Vánoc v obchodě se týká komunikace a výzdoby, zboží už tam je,“ upozorňuje analytik společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála. Místo nazdobených výloh zatím nejčastěji zákazníky lákají cedule a stojany s nápisy akční sleva či anglickým midseason sale.
Mimosezonních slev se nezříkají ani řetězce, kde už vánoční kampaň odstartovala. Například módní řetězec Marks & Spencer prolíná podzimní akci s první vánoční výzdobou prodejen. Síť parfumerií Sephora kvůli komplikovanému mixu zlevněných produktů a speciálních vánočních balíčků v prodejnách instruuje pomocí cedulek zákazníky, aby si obě akce nepletli.
Tesco, které tradičně přikládá předvánočním nabídkám velkou váhu, letos vztáhlo slevy i na dárkové kazety. Ty dříve zlevňovaly až v povánočních výprodejích, případně se je obchodníci snažili udat se slevou až těsně před svátky. Akční nabídky budou provázet celou kampaň Teska od dárků až po čerstvé i trvanlivé potraviny. „Bude se jednat jak o speciální cenově výhodné balíčky, tak o procentní slevové akce nebo akce typu dva výrobky za cenu jednoho,“ uvedla mluvčí Teska Eva Karasová.
Podle Skály se obchodníci zřejmě poučili z loňské kampaně, kterou v obavách z hubenějších zisků odstartovali extrémně brzo. „Protahování Vánoc do stále časnějšího období, jaké jsme pozorovali v minulých letech, nemělo očekávaný úspěch, a tak obchodníci stáhli kampaně zpět k období svátků,“ míní Skála. „Druhý důvod může být ten, že slevy u zákazníků zabírají, a klasický marketing se tak ukazuje jako relativně efektivní,“ dodal analytik Incomy GfK.
Závěr roku je tradičně nejsilnějším prodejním obdobím. Loni však navzdory příznivým prognózám klesly v prosinci maloobchodní tržby oproti listopadu o 2,1 procenta a meziročně se snížily o 1,3 procenta.