Obliba ojetin u Čechů roste, loni se jich prodalo 3,5 krát víc než nových aut

Autobazar - ilustační foto

Autobazar - ilustační foto Zdroj: E15

Prodeje ojetých osobních aut loni v Česku stouply meziročně o osm procent na 562 tisíc vozů, celkem za ně lidé zaplatili skoro 90 miliard korun. Nejlépe na odbyt šly tradičně škodovky, i když jejich podíl klesá. Celkem se v tuzemsku prodalo 3,5 krát více ojetých aut než nových. Trh nových vozů navíc loni propadl o pět procent.

Podle firmy Cebia, která se zabývá prověřováním ojetin, si Češi v tuzemsku koupili 436 tisíc vozů, zatímco 126 tisíc si dovezli ze zahraničí. Celkem 302 tisíc automobilů z druhé ruky si mezi sebou prodaly soukromé osoby, dalších 260 tisíc si našlo své zákazníky v autobazarech.

Nejvíc je mezi prodávanými ojetinami zastoupená Škoda, i když její podíl se postupně snižuje. Například v roce 2011 byl její podíl 30 procent, zatímco loni jen 26 procent. Následují Volkswagen, Ford a Toyota.

I v oblasti ojetých vozidel se začíná projevovat nárůst prodejů nových vozidel značek jako Hyundai nebo Kia, ale například rostoucí značka Dacia se zatím na trhu ojetin příliš neprosadila.

Nejoblíbenějším modelem je Škoda Fabia následovaná těsně octavií s téměř shodným desetiprocentním podílem. Oproti minulým letům odpadly některé již staré modely, jako například Škoda Felicia a naopak se mezi nejprodávanější modely dostal Hyundai i30 nebo Kia Ceed.

Dařilo se i autobazarům AAA
Skupina autobazarů AAA Auto, která patří mezi lídry trhu, loni zvýšila prodej ojetin o desetinu na 56 648 vozů. V Česku prodala 38 297 aut, což je růst o devět procent. Nejprodávanější značkou byla Škoda, kterou si loni u AAA pořídilo kolem 11 tisíc zákazníků. Nejlépe se přitom prodávala Fabia, následuje Octavia a Felicia. Octavia pak byla nejprodávanější v kategorii kombi a 4×4. Mezi luxusními auty byl nejoblíbenější Superb a v kategorii sportovních aut BMW M3 Coupé.

Lidé loni nejvíce kupovali vozy s motory o obsahu od 1400 do 2000 ccm, následuje kategorie do 2500 ccm. Zcela minimálně se prodávají auta s obsahem do jednoho litru. Nejoblíbenější barvou byla modrá a šedá s podíly kolem 16 procent.

Téměř 50 procent prodaných ojetin mělo udávaný stav na tachometru mezi 100 tisíc a 200 tisíc kilometry. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 123 tisíc kilometrů. Jen 12 procent aut mělo na tachometru přes 200 tisíc km, což však podle Cebie neodráží realitu.

Převažuje zájem o ojetiny do 100 tisíc korun. Se zvyšující se cenou prodejnost ojetého vozidla klesá. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 159 tisíc korun.