Polští on-line obuvníci expandují do českých obchoďáků

Prodejna obuvi, ilustrační foto

Prodejna obuvi, ilustrační foto Zdroj: Pixnio/Alexandra Maria

Nový Smíchov
boty, ilustrační foto
lodičky, ilustrační foto
boty, ilustrační foto
Nový Smíchov
6
Fotogalerie

Zatímco některé obchodní řetězce aktuálně redukují počty prodejen, či dokonce opouštějí nákupní centra, polský retailový gigant CCC míří se svojí značkou Eobuv.cz z on-line prodeje do kamenných obchodů. Konkrétně v pražské galerii Nový Smíchov otevře první kamennou prodejnu v Česku. CCC Group je lídrem prodeje obuvi ve střední a východní Evropě. Eobuv se řadí k největším společnostem e-commerce v regionu.

Pro svůj obchod na Smíchově už tuzemská pobočka CCC Czech začala nabírat zaměstnance. Koncept sází na kombinaci komfortního prostředí a využití moderních technologií. Regály s krabicemi nakupující v prodejně neuvidí. „Místo polic s předměty mají zákazníci k dispozici tablety. Na místě lze provést 3D skenování chodidel, aby si zákazníci vybrali dobře padnoucí obuv bez nutnosti měření,“ popisuje CCC na webových stránkách fungování chystané prodejny.

Eobuv.cz má v sortimentu stovky značek včetně světových módních brandů, jako jsou Calvin Klein, Guess, Lacoste, Liu Jo nebo Karl Lagerfeld.

Na Novém Smíchově má Eobuv.cz obsadit 1700 metrů čtverečních v přízemí, kde dřív sídlila prodejna Datartu. Samotný obchod bude ovšem výrazně menší, neboť většinu plochy zabere sklad. S dopravou zboží ze skladu k zákazníkům v takzvaném prodejním sálu mají pomáhat roboti. Zároveň bude obchod sloužit i jako výdejní místo e-shopu.

Futuristické prodejny

Podle realitní poradenské firmy CBRE ukazuje koncept této prodejny směr, kterým se budou vydávat další módní značky. „Je první vlaštovkou. Eobuv zachytila nastupující trend v jeho počátcích,“ míní Tomáš Míček, vedoucí oddělení retailu a správy obchodních center v CBRE.

Nákupní chování doznalo za rok s pandemií překotných změn. Jak ukázal průzkum CBRE, čtyři z pěti zákazníků si zvykli nakupovat některý sortiment on-line. Zároveň už dvě třetiny nájemců obchodních center provozují vlastní e-shop, díky čemuž mírní propad maloobchodních tržeb. Tytéž průzkumy ovšem potvrzují, že většina Čechů se chce do kamenných prodejen vrátit.

„Při on-line nakupování jim chybí možnost vyzkoušet si zboží, porovnat víc velikostí, sáhnout si na materiál nebo posoudit barvu na denním světle. Chtějí na nákupy vyrazit společně s kamarádkou a o výrobku či jeho údržbě si popovídat s prodejní asistentkou,“ popisuje Míček s tím, že vztah se zákazníky zůstává nadále klíčový a kamenné obchody na něj nesmí rezignovat.

Už před pandemií analytici trhu očekávali, že se začne měnit vnímání kamenných obchodů na multifunkční prostor, který funguje zejména jako showroom, kde si zákazník zboží vyzkouší a nechá doručit až domů, anebo ho naopak využije k vyzvednutí produktů objednaných přes e-shop. Součástí redesignu obchodů bude rovněž masivnější využívání digitálních technologií.

V Polsku startuje HalfPrice

Polská skupina CCC vstoupila na tuzemský trh v roce 2005. Tehdy šlo o její první zahraniční expanzi. Od té doby v Česku vybudovala síť s téměř stovkou prodejen obuvi a kabelek CCC. Jejími největšími konkurenty jsou tady řetězce Baťa, Deichmann a Humanic.

CCC Group aktuálně působí ve třech desítkách zemí, a to zejména ve střední a východní Evropě a také na Blízkém východě. Celkem má přes tisícovku kamenných obchodů. Akcie firmy se obchodují na varšavské burze. Tržby za rok 2019 přesáhly 5,8 miliardy zlotých, v přepočtu téměř 33 miliard korun. Podle zatím předběžných výsledků za loňský rok dosáhly tržby 5,26 miliardy zlotých, z toho plynuly 2,46 miliardy z e-commerce, což byl v pandemickém roce nárůst o 71 procent. Hlavním akcionářem a zakladatelem CCC Group je polský miliardář Dariusz Milek.

V uplynulých třech letech CCC posílila své pozice i na západoevropském trhu, když vstoupila do německého řetězce s obuví Reno a získala majoritní podíl ve švýcarské síti Karl Vögele. Letos se chystá na polském trhu uvést nový řetězec HalfPrice, který bude nabízet oblečení, obuv, módní doplňky, kosmetiku, hračky a také vybavení pro domácnost. První prodejny mají otevřít v květnu v obchodních centrech ve Varšavě, Štětíně, Vratislavi a v dalších velkých městech.