PPF znovu investuje do jachet. Koupila pět procent v největším prodejci rekreačních lodí
Společnost PPF dál posiluje ve svém nově budovaném byznysu. V průběhu druhého čtvrtletí získala minoritní podíl v největším světovém prodejci jachet MarineMax. Za 5,4 procenta zaplatila v přepočtu přes 700 milionů korun.
Pro největší tuzemskou investiční skupinu Renáty Kellnerové je to již čtvrtá investice do jachtařského odvětví a další potvrzení, že PPF to s rekreačními plavidly myslí vážně.
„Odvětví služeb souvisejících s dovolenou na moři a pronájmem rekreačních plavidel nyní zažívá silný růst. Naše investice do společnosti MarineMax je plně v souladu s tímto trendem a navazuje na předchozí transakce PPF v tomto segmentu ekologicky udržitelného globálního cestovního ruchu,“ sdělil mluvčí PPF Leoš Rousek.
Otázky, zda jde o finanční, či o strategickou investici a jestli může minoritní podíl přinést synergické efektivity pro již vlastněné jachtařské firmy, Rousek nechal bez odpovědi.
Šéf společnosti Jiří Šmejc nicméně nedávno prohlásil, že PPF chce být v rámci svých burzovních investic aktivní. „Když kupujete podíl ve veřejně obchodované firmě, máte poněkud omezené znalosti, jelikož čerpáte z veřejných informací. Proto je naší strategií vytvořit dostatečně velkou pozici, abychom dostali místo v orgánech firmy. Což se nám podaří v ProSieben, kde management navrhl naši kandidátku do dozorčí rady,“ řekl e15 v červnu ředitel skupiny PPF Jiří Šmejc.
Společnosti MarineMax se letos daří zvyšovat odbyt. Ve třetím fiskálním čtvrtletí dosáhla rekordních tržeb ve výši přibližně 722 milionů dolarů, což je o zhruba pět procent lepší výsledek než loni. Na druhou stranu provozní zisk EBITDA meziročně poklesl o zhruba pětinu na 83,5 milionu dolarů.
„Ačkoli v námořním průmyslu dochází k návratu sezonnosti, která vedla k postupně agresivnějším maloobchodním cenám, naše marže zůstaly zdravé a posílené ziskovějšími obchodními kanály,“ komentoval výsledky Brett McGill, generální ředitel a prezident společnosti MarineMax.
Výsledky MarineMaxu podle McGilla předčily očekávání, a to zejméně díky rekordním tržbám, solidnímu zisku a robustnímu cash flow. MarineMax růst tržeb připisuje zejména akvizici společnosti IGY Marinas, kterou firma dokončila loni v říjnu.
PPF se koupí akcií v prodejci jachet stala jedním z největších minoritních akcionářů MarineMaxu. Tu z více než 90 procent vlastní institucionální investoři, a společnost tak nemá žádného majoritního vlastníka.
Jedna akcie MarineMaxu se ve středu prodávala za zhruba 38,5 dolaru, což je téměř o třetinu více než na konci června. Kdyby nyní PPF chtěla svůj podíl prodat, inkasovala by za něj bezmála miliardu korun.
Skupina PPF vstoupila do oboru v roce 2021. Tehdy s francouzským výrobcem menších rekreačních plavidel Groupe Beneteau vytvořila společný podnik Blue Sea Holding, který postupně získal kontrolní podíly v globálních společnostech Dream Yacht Charter a Navigare Yachting. Obě firmy se zaměřují na pronájem jachet, přičemž první jmenovaná je dokonce jedničkou na trhu. Letos v březnu k tomu skupina PPF dokoupila jihoafrického výrobce katamaránů značky Leopard, společnost Robertson & Caine.
Investice do MarineMaxu odpovídá i nové strategii investovat do veřejně obchodovaných firem z oborů, ve kterých je skupina již aktivní a v nichž vidí atraktivní investiční příležitosti.
V poslední době PPF pořídila minoritní podíl ve švédské mediální společnosti Viaplay, německé televizní společnosti ProSiebenSat.1 Media či v polské logistické společnosti InPost.
Investiční skupina PPF podniká ve 26 zemích v Evropě, Asii, Africe a v Severní Americe. Investuje do finančních služeb, telekomunikací, médií, biotechnologií, nemovitostí či do strojírenství. Do skupiny patří například splátková společnost Home Credit, dále Air Bank, telekomunikační firmy Cetin a O2, mediální společnost Central European Media Enterprises (CME), nemovitostní skupina PPF Real Estate Holding, strojírenská Škoda Group nebo například provozovatel českého mýtného systému CzechToll.
Za loňský rok PPF vykázala čistý zisk 140 milionů eur, zhruba 3,4 miliardy korun, což bylo o 49 procent méně než o rok dříve. Firma se nyní snaží stahovat z východních trhů na Západ a rozvíjet své podnikání zejména v Evropě.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!