Prodej piva v hospodách dál klesá

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Tomas Kubelka

Několik let trvající ekonomická krize a snaha lidí šetřit dál přináší potíže majitelům hospod, restaurací a sportbarů. Podíl prodejů točeného piva v gastrosegmentu se loni dostal pod 45 procent, což je o téměř tři procentní body méně než o rok dříve.

Stalo se tak ve prospěch levnějších piv ve skleněných a plastových lahvích či plechovkách prodávaných v maloobchodě. Ještě v roce 2008 přitom lidé v Česku vypili více piva v restauracích než doma kupovaného v obchodech. Vyplývá to z údajů Pivovarů Staropramen i Českého svazu pivovarů a sladoven. „Lidé porovnávají ceny a nechodí tolik do restaurací jíst a pít,“ uvedl generální ředitel tuzemské dvojky, Pivovarů Staropramen, Zbyněk Kovář. Přečte si rozhovor se Zbyňkem Kovářem.

Útěchou ale pivovarníkům může být, že loni celková spotřeba piva v Česku meziročně neklesla a pohybuje se podle odhadu Staropramenu mezi 15 až 16 miliony hektolitrů. To znamená, že lidé sice kupují méně piva v restauračních zařízeních, ale více v obchodech. To má za následek i skutečnost, že v Česku pomalu každoročně ubývá hospod, ročně jich může z mapy zmizet až několik stovek.

Zabrala ochucená piva

Na vyšších prodejích v obchodech se přitom nejvíce podílí novinka v podobě ochucených piv, takzvaných beermixů či radlerů, která od svého vstupu na trh v roce 2011 zažívají boom. Loni se tohoto nízkoalkoholického piva prodalo 460 tisíc hektolitrů, což je o 325 procent více než v roce 2011, kdy se začaly v Česku prodávat. Na celkových prodejích mají podíl pět procent, tedy více než nealkopivo, jehož podíl je asi čtyři procenta.

Poloviční podíl na trhu beermixů má Staropramen, který předloni se svým Cool Lemonem u počátku boomu stál. Postupně se ale k němu přidávaly další a další pivovary a nyní pivo s limonádou vyrábí všechny velké pivovary včetně tuzemské jedničky Plzeňského prazdroje a trojky Heinekenu i ty menší, jako například Pivovar Litovel nebo českobudějovický Samson. Za boomem stojí podle pivovarníků fakt, že ubývá klasických pivařů popíjejících výhradně desítku či dvanáctku. Naopak přibývá zájemců o sladší a slabší varianty alkoholických nápojů, mezi něž patří hlavně mladší generace, zejména ženy, a obecně také vyznavači sportovních aktivit.

Prodej pivaProdej piva

Podle zástupců pivovarníků se přitom nedá očekávat, že by se propad prodejů piva v restauracích zastavil či dokonce obrátil. Ve vyspělých pivních evropských zemích totiž tento podíl dosahuje 30 až 40 procent a k této hranici bude směřovat i vývoj v Česku. Důvode je stejný jako v Česku - v západoevropských zemích je točené pivo v restauracích až několikanásobně dražší než v obchodě.