Prodeje nových aut v Česku rostou silným čtvrtinovým tempem

Lídr tuzemského trhu, Škoda Auto, hodlá do rozvoje závodu v Kvasinách na Rychnovsku vložit kolem 450 milionů euro, tedy přibližně 13 miliard korun. Plánuje přijmout asi 1500 nových zaměstnanců.

Lídr tuzemského trhu, Škoda Auto, hodlá do rozvoje závodu v Kvasinách na Rychnovsku vložit kolem 450 milionů euro, tedy přibližně 13 miliard korun. Plánuje přijmout asi 1500 nových zaměstnanců. Zdroj: CTK

Prodeje nových osobních a užitkových vozů v Česku výrazně zrychlují. Za první tři měsíce roku 2015 bylo prodáno 46 015 osobních a 3 804 užitkových vozů, což je o 24 procent více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly v prvním kvartále letošního roku Škoda (16 166 vozů s nárůstem o 29,3 procenta), Volkswagen (4738 aut, +51,4 procenta) a Hyundai (4558 vozů, +17 procent). Nešvarem je, že strmě rostou i účelové registrace.

Z modelů osobních vozů byl největší zájem tradičně o tři modely Škoda – Octavia (5647), Rapid (3173), Fabia (3157) a Hyundai i30(1 616).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách.

V prvních třech měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty SUV-B, minivozů a SUV-C. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída, její podíl se ale mírně snížil na 28 procent všech prodejů, druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 %). Celkově se letos zatím prodalo o 22,5 % osobních vozů více než loni (46 015).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 773 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (684), Ford (444), Volkswagen (417) a Renault (316). Celkově se za první kvartál 2015 v Česku prodalo bez započtení účelových registrací 3804 užitkových vozidel (LUV), což představuje mimořádný nárůst o významných 45 procent.

Volkswagen, Ford a Seat “jedou” v účelových registracích

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrací v neprůhledné kategorii a od začátku roku 2015 zpracovává i celkové registrace.

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR společnost Médea Research, trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo o vice než 35 procent. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 7448 vozů (13 % registrací), jde zejména o osobní vozy (7 242). Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Volkswagen (1781 vozů), Ford (1549) a Seat (1186).

Neprůhledná kategorie

Řada z uskutečněných registrací je však zařazena do kategorie, v níž nelze jednoznačně identifikovat zákazníka. Neprůhledná kategorie eviduje například neúplné zápisy a neumožňuje určit, zda byla kupujícím osoba či firma.

Médea Research hodlá v analýze této kategorie pokračovat, na rozdíl od Svazu dovozců automobilů, které se rozhodlo o detailech této neprůhledné, ale některými automobilkami hojně využívané kategorie, již nadále neinformovat.

Naprosto mimořádný nárůst prodejů v této kategorii (meziročně o vice než 51 procent) totiž fakticky přispívá k další neprůhlednosti v otázce nárůstu účelových registrací některých značek. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 5385 automobilů.

Továrna VolkswagenuTovárna Volkswagenu | ctk/APNejvětší počet registrací v neprůhledné kategorii mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 1631 vozů a meziročním navýšením o 150 procent.

Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos čtvrtinu všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací.

Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 981 vozy a meziročním nárůstem 151,5 %, Ford s 772 vozy a nárůstem 32,9 %, Škoda s 500 auty a nárůstem o 21 % a Nissan s 226 vozy, což je nárůst o 59,2 %.

Celkové registrace

Za první tři měsíce letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 53 257 osobních a 4 010 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 16 870 vozy před Volkswagenem s 6519 registrovanými vozy a Hyundai s 4616 vozy.

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-březen 2015 nejvíce zaregistrováno: Škoda Octavia (5 830 modelů), dále Škoda Fabia (3330) a Škoda Rapid (3 211). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 1967 modely, pátý Hyundai i30 (1637), šestá Škoda Yeti (1365), sedmá Hyundai iX20 (1327) a osmá Škoda Superb (1280 registrací).